Logo VZW Zwerfkat in Nood II

Wat maken we mee


2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | Eerdere berichten

December | November | Oktober | September | Augustus | Juli | Juni | Mei | April | Maart | Februari | Januari

29-08-2019
Robijntje is een sterretje

 


Ik vind het moeilijk om naar je gezichtje te kijken. Je lieve snoetje waar ik zoveel uit kon lezen. De pijn die je had, de enorme benauwdheid.
Ik mocht voor eventjes jouw opvangmama zijn. Robijntje met het open gehemelte, ons zorgenkind. We hebben wat op en af gereden naar de dierenarts he lieverd. Je was nog te zwak voor een operatie, over 10 dagen zou jij je grote operatie krijgen.
Mijn taak was jou sterk te maken, jou in leven te houden. Dat is me niet gelukt.
In het begin voelde je je best goed. Je genoot van de andere katjes, je waste jezelf, al ronkend liep je stapje voor stapje achter me aan, rustig, omdat je zo zwak was. Het gat in je gehemelte was te groot, dwangvoeren lukte niet...
Je kreeg een neussonde ingebouwd, en daar moest ik de voeding doorheen laten stromen.
Maar ik liep met een steen in mijn maag rond, jou zo te zien zitten, zo benauwd. Normaal zou de benauwdheid wegtrekken, maar het tegendeel was het geval.
Je hebt de hele nacht rechtop gezeten, een aai over je bol was al hinderlijk, geen vertroetel, lucht was voornaam.
Vanmorgen zijn we snel naar de dierenarts gereden, zodat je in de zuurstoftent kon. Maar er was meer aan de hand, veel meer. Ik keek je aan en wist dat ik je moest loslaten. Het was genoeg geweest, elke minuut langer zou teveel zijn, jij was niet meer te helpen. Dat klote gehemelte!
Zoveel emotie, al gierend door mijn lijf.
Nu ben je mijn kleine engel. Nu kun je weer vrij ademen.

Ooit moest het ervan komen, maar nu was het moment, ter ere van Robijntje. We hebben twee exclusieve zuurstof generators aangekocht.
Natuurlijk kunnen onze opvangertjes bij de dierenarts in de zuurstofkooi, maar we maken te vaak mee dat we onmiddellijk zuurstof ter beschikking moeten hebben. Het is een enorme hap uit ons budget, maar binnenkort kunnen we de vriendjes van Robijntje nog beter helpen, nog sneller ingrijpen, gewoon... omdat het moet.

Rust zacht mooi poezenkind, ik mis je nu al. Dag lief Robijntje van me x
Je opvangmama

26-08-2019
Open gehemelte

Gisteren kregen we een nare melding via onze collega's van het Felix Project. Zij hadden een kitten binnengekregen met een open gehemelte, ziek en zou aids-positief zijn.
Soms worden wij een beetje moedeloos van dierenartsen... Waarom wordt er op zo'n jonge leeftijd toch getest, dat kan nog helemaal niet! Er kan pas vanaf een leeftijd van 6 maanden getest worden, we zullen het maar blijven herhalen, zucht.
Maar goed, men zat met de handen in het haar, want geen enkele benaderde dierenarts wilde haar een maagsonde zetten en helpen. Sterker nog. Een hele grote dierenkliniek presteerde het zelfs om te zeggen: " We gaan deze kitten NIET helpen. Zo'n gat in het gehemelte en ook nog eens aids-positief? Moet je niet aan willen beginnen, geef je geld beter uit aan een ander katje."
Zo! Daar kun je het dan mee doen, chapeau! Misschien ook even bijscholen wat betreft aidstesten?
Deze kleine meid moest geholpen worden, want ze was anders ten dode opgeschreven. Plan de campagne!
Wij besloten haar over te nemen en onze dierenarts werd aan het werk gezet
Robijntje had ook nog eens de niesziekte te pakken, maakte koorts, dus eerst aan het infuus en medicijntjes. Echter... het open gehemelte zag er helemaal niet goed uit, het zou verergeren als er niet ingegrepen werd. Onze dierenarts besloot vandaag een spoedoperatie te doen.
Haar gehemelte werd gehecht en ze heeft tijdelijk een neussonde gekregen. Helaas kon de sonde niet door het keeltje, maar we hopen dat de sonde maar heel kort hoeft te blijven zitten.
Robijntje is nu ons zorgenkindje, en we gaan heel hard ons best voor haar doen. Waarom? Omdat ze het waard is! Duimen jullie mee voor dit lieve poezenkind?

26-08-2019
Kleine uk

Onlangs kregen we een verontrustend telefoontje van een bezorgde meneer uit Opoeteren.
Twee dagen geleden werd er een klein kittentje gevonden in de opslagplaats van het kachelhout. Men besloot een halve dag te wachten in de hoop dat de mamapoes zou opdagen. Maar helaas... Er werden in de nabije omgeving ook geen andere kittens gevonden.
Toen werd de kleine uk binnengehaald. De lieve melders haalden kittenmelk en verzorgden het twee dagen. Ondertussen belden ze volop in het rond, maar geen enkele organisatie kon het kitten aannemen.
De meneer raakte lichtelijk in paniek, want hij moest weer full time gaan werken en kon de zorg niet verder zetten.
Hij mocht het gisteravond meteen bij ons binnenbrengen... de kleine mup. Ziet er heel goed uit trouwens! Lekker rond, drinkt heeeeeel goed het flesje, een echt tevreden kittentje.
Welkom kleine uk, binnenkort gaan we jou introduceren bij mama Ilya

26-08-2019
Jack

Deze olijke kleine viervoeter, komt uit Riemst.
Mama was een tijd geleden bevallen in een kippenhok van 5 kleintjes, maar ondertussen zijn de kleintjes behoorlijk gegroeid en viel het nest eigenlijk al een beetje uiteen.
Ze gingen allemaal aan de wandel... Iedereen begon zich te verplaatsen naar de verschillende omliggende tuinen, waar groot gevaar om de hoek loerde. Er staan nl enkele grote ( bovengrondse) zwembaden, dus we willen er niet aan denken wat er allemaal zou kunnen gebeuren. Tijd om de bende te vangen!
Jack was de eerste die zich liet verleiden naar de vangkooi, en hebbes!
Zo, nu de rest nog...
In de tussentijd amuseert zich jack eigenlijk vrijwel onmiddellijk bij ons opvanggezin, geen stress niks, een lief knuffelig diertje

26-08-2019
Aan het fietspad

Een tijdje terug, kregen wij een bezorgd telefoontje uit Pelt. Tijdens een fietstocht, spotte mevrouw een mamapoes met drie kittens aan de rand van het fietspad. Mama kwam meteen kopjes geven, haar kleintjes bleven op gepaste afstand, die vertrouwden het allemaal niet zo..
Mevrouw kreeg compassie met het gezinnetje en besloot elke dag terug te gaan om hen te voorzien van een lekker maaltje. In de tussentijd probeerde ze een oplossing te vinden, maar het was zo moeilijk in al die drukte!
Ook wij moesten in de eerste instantie doorverwijzen, maar toen hoorden we nog meer schrijnende verhalen..
Het gezin werd verjaagd door fietsers, en nu komt ie: zelfs 70plussers bekogelden de kattenfamilie!! Schandaaaalig, hey!
Nou, weet je wat? Vang de hele familie maar, we zien wel weer hoe we dat gaan doen, want de situatie op het fietspad is veel te gevaarlijk!
Mevrouw werd er emotioneel van en besloot meteen aan de slag te gaan. Gewapend met vangkooi had ze op korte tijd het hele gezin gevangen, yessss...
Nu zijn ze veilig bij ons. Mama Tess is een echt schatje, haar kleintjes nog erg bang. Maar dat komt goed, ze zijn rustig en we mogen in hun buurt aanwezig zijn
Op de foto zien jullie Caro

15-08-2019
Twee bevallingen dezelfde dag

Twee hoogzwangere dames, afzonderlijk van elkaar. Gelukkig beiden net op tijd binnen, want het scheelde niet veel...
Ilya kwam uit Merksem, samen met haar familie. Misschien weet je het nog... een uit de hand gelopen situatie, waarbij we in alle snelheid de bangerikjes hebben weggevangen. Maar wat we niet wisten, was dat ons meisje zwanger was. Zij is gisteren bevallen van drie gezonde baby's...
Tegelijkertijd was er bij ons NOG een bevalling aan de gang!
Een week geleden kwam Minnie bij ons binnen. Minnie komt uit de Ardennen, zij werd gevonden op een camping in Durbuy, waar ze door de bezoekers werd aangehaald. Een lief jong poesje en helaas bleek dit al haar tweede dracht! Maar lieverd toch, zo vermoeiend, zo onnodig...
Maar ze mocht in alle rust bij ons bevallen en gisteren bleef de teller staan op: 6 gezonde kittens
Gelukkig zijn beide moedertjes heel zorgzaam en verloopt alles naar wens, maaruhh... dit is tevens ook het allerlaatste nestje, want binnenkort gaat de knip erop!
Op de foto zien jullie Minnie met haar prachtige ukkepukken

15-08-2019
Juul

Deze kleine meneer zat helemaal alleen op het industrieterrein van een bedrijf. Kleintje toch!
Het was daar hartstikke gevaarlijk met al dat dreunend verkeer van vrachtwagens en heftrucks. Overal stonden klinkers opgestapeld en het was een op en af verkeer. Geen plek voor zo'n kleine uk...
Mamapoes is heel vroeg nog geweest, maar nu toch al een tijdje niet meer. Na een tijdje gewacht te hebben, moest er ingegrepen worden, kleine Juul veilig stellen.
Natuurlijk blijft men op de uitkijk voor zijn mama, in de hoop dat ze nog eens gespot wordt, want ook zij hoort erbij.
Welkom lieve Juul, want een naar begin toch voor jou...



Adoptie
Adoptieformulier kattenbemiddeling@zwerfkat.com
0031 (0) 6-27301673 (NL)
0032 (0) 475-749636 (B)
Steunen
Belgie
IBAN: BE11001382313048
BIC: GEBABEBB

Nederland
IBAN: NL29INGB0009480375
BIC: INGBNL2A

t.a.v. Zwerfkat in Nood II,
Postbus 58, 3630 Maasmechelen
Belgie



© VZW Zwerfkat in Nood II. Alle teksten, foto's en videomateriaal vallen onder het copyright van VZW Zwerfkat in Nood II.
Geen van deze teksten, foto's of video's mogen zonder schriftelijke toestemming gebruikt worden door derden.
ANBI Status
Provincie Limburg