Logo VZW Zwerfkat in Nood II

Wat maken we mee


2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | Eerdere berichten

December | November | Oktober | September | Augustus | Juli | Juni | Mei | April | Maart | Februari | Januari

29-05-2020
Welkom Udon, Moshi, Nori en Miso!

De kittens blijven binnenstromen

Ondertussen al 66 kleine ukkepukken in de opvang en de telefoon blijft rinkelen. Zoveel drama overal, jongens toch. Maar goed, we helpen waar we kunnen en we zijn altijd weer opgelucht als we onze kleine viervoetertjes veilig kunnen stellen.
Zo ook Udon (foto), Moshi, Nori en Miso uit Bree. Zij kwamen deze week binnen en voelen zich al snel thuis in Huize Opvang ♥


29-05-2020
Welkom Valeria!

Gisteravond kregen we een melding uit Maaseik. Een tijd geleden had een schuwe mama in een schuur haar kittens gebaard of ondergebracht, dat is onduidelijk.
De kittens groeiden en men zag hen spelen in de tuin.
Vandaag was het minder rooskleurig.
Mama had haar nest verplaatst, maar deze kleine meid was achtergelaten. Zij leek te zijn verstoten. Ziek, onderkomen, de zwakste van het nest.
Valeria haar oogjes waren dichtgeplakt, ze was mager, had een gewichtje van een kitten van 2 weken oud, maar eigenlijk was ze zeker al vier weekjes..
Het kleine lieve katje is zo lief! Zo schattig ondanks alles. Ze spint tijdens het aaien, ze zoekt geborgenheid en liefde. Haar oogjes zaten dichtgeplakt van de etter, maar nu is alles schoongemaakt en ze kan al een beetje turen.
Deze lieve schat mag bij haar nieuwe vriendjes logeren, de vriendjes van gister op Facebook. Als iedereen toch ziek is, dan gaan we met z'n allen op dezelfde medicatie en hebben ze geborgenheid bij elkaar, net zo belangrijk.
Welkome lieve kleine meid, we gaan je gezond maken hoor, beloofd ♥


28-05-2020
Vervolg van ons kwetsbaar nestje

Vanmiddag konden jullie het schrijnende verhaal lezen over onze vier onderkomen kittentjes. Weggehaald bij de mama en waterbuikjes vanwege de eenzijdige voeding. Geen spiermassa, twee van de vier konden niet meer op hun pootjes staan.
Het goede nieuws is dat ze nu allemaal zelfstandig hun papjes opslobberen! Sabine is het meest zieke en kwetsbare kittentje, maar zij is eigenlijk het felst van iedereen ;-) Goed zo pittig ding, daar houden wij van!
Sabine, Timmy, Nathalie en Liam zijn onze schatjes, enne... kijk maar even mee naar de verzorging


28-05-2020
Net op tijd.....

Of althans. Laten we het hopen.
Gisteravond gingen enorme alarmbellen af, tijdens een gesprek met de melder.
Ergens op een boerderij lopen verschillende ongeholpen katten rond. Elk jaar is het drama, dan worden er nestjes geboren die het uiteindelijk allemaal niet halen. De moeders verstoppen na een tijdje hun kroost, waardoor men later enkel lichaampjes terugvindt. Elk jaar opnieuw, elk jaar nodeloos drama. Geen sterilisaties...
Ditmaal vroeg de boer of een kennis misschien een nestje wilde grootbrengen, zodat mama hen niet meer kon verstoppen. Ze werden op zeer jonge leeftijd van de mama weggerukt en de melder ging hen 'verzorgen.'
Maar toen wij het relaas gisteravond hoorden, brak er paniek uit bij ons. "Het nestje is niet goed" zei hij. "Helemaal niet goed. Veel te jong, eentje beweegt al amper."
Hij gaf hen al die tijd spuitjes water met gemalen biefstuk, ei en suiker. Maar het nest werd ernstig ziek.
Het was een race tegen de klok, we lieten alles vallen en begonnen aan een rit naar Helchteren.
Daar aangekomen was het duidelijk. Vier broodmagere lijfjes, zieke snoetjes onder erbarmelijke omstandigheden.
In onze opvang werd eerste hulp verleend. Ze werden gewassen, verzorgd, kregen vocht, allemaal de couveuse in en daarna dwangpapjes van extra kracht voeding.
Het werd een lange nacht vol zorgen, want twee van de vier kittens konden niet eens meer op hun pootjes staan.
Vanmorgen een ritje naar onze dierenarts. Ze hadden allemaal waterbuikjes van ontbering, twee van de vier hadden geen spiermassa meer, waardoor men niet meer kon lopen. Vel over been en ernstig ondervoed.
Onze dierenarts weet niet of we de twee meest zieken kunnen redden, maar we gaan ervoor!
Ze krijgen medicijntjes, krachtpapjes en hebben een warme couveuse om bij te slapen. Alle liefde en zorg gaat nu naar hen.
Al dit drama omdat men NIET laat steriliseren, elk jaar weer hetzelfde. Pijnlijke nodeloze sterftes. WAAROM!
We zijn heel blij dat meneer gebeld heeft, want zij hadden het anders niet gered.
Duimen jullie mee? Vanavond weer een update!


26-05-2020
Welkom C.J.!

Onlangs zagen we een oproepje van een andere kattenorganisatie in regio Grimbergen. Het ging over deze jongen.
Men zocht een uitzetlocatie, omdat hij erg ongelukkig zou zijn in het gastgezin.
CJ is veertien jaar oud en heeft zijn hele leven buiten gewoond. Hij liep met nog enkele katjes aan het UZ Jette en ze waren ziek. Deze organisatie organiseerde een vangactie en alle katjes werden veiliggesteld.
CJ heeft een behoorlijke rugzak en is het vertrouwen in ons mensen kwijtgeraakt. Je zou voor minder, als je tien jaar geleden in de steek bent gelaten.
Zijn bange hartje heeft een behoorlijk pantser ontwikkeld. Afstand houden en schuif het eten maar gewoon toe.
Toen we zijn verhaal hoorden, besloten wij CJ een kans te geven. Bij het betreffende gastgezin kon hij niet naar buiten, hij was aan het wegkwijnen...
In ons kattenasiel hebben wij ruime buitenrennen en zo kunnen we hem toch een stuk vrijheid teruggeven. Hij kan dag en nacht naar buiten als hij wil, dat geeft hem toch wat meer kwaliteit. En weet je? We zien wel hoe hij zich ontwikkeld, we nemen de tijd.
En vandaag werd CJ dan naar ons gebracht door de lieve mensen van vzw Het Kattenkabinet. Spannend hè jongen!
We zien de argwaan in zijn oogjes, maar toch zien we dat het hem goed doet, zoveel ruimte, andere vriendjes, buitenrennen, een frisse neus halen.
En hey... hij heeft meteen al lekker gesmikkeld, dus het is een lekkerbekje, goed om te weten ;-)

Neem je tijd maar CJ, we zien wel, goed? Doe jij maar gewoon je dingetje, en hopelijk zien we je openbloeien en zijn de wonderen de wereld nog niet uit


25-05-2020
welkom Bodge!

Deze jongeman woonde op een boerderij. Een plek waar je op jezelf bent aangewezen, waar geen vangnet is, waar je voor jezelf moet zorgen.
Hij woonde op een hooizolder, een plek waar vaker kittens geboren worden en zodra ze gaan lopen, soms een stapje te ver zetten. Deze viervoetertjes zijn toen bij ons binnengekomen. Ook Bodge was aan de wandel en viel van de hooizolder pardoes naar beneden.
Gelukkig kwam hij op zijn pootjes terecht en mocht hij naar ons verhuizen.
Een olijke jongen, genietend van het leven. Strakjes vrij ter adoptie, nu even bijkomen!


24-05-2020
Hoe gaat het nu met Fientje?

Exact een jaar geleden kwam Fientje bij ons binnen.
Maandenlang hield zij ons vorig jaar in haar greep. Haar ziekte, haar depressie, de nodeloze discussies op Facebook.
Een tijd geleden moest Fientje naar de universiteit. Het ging helemaal mis met haar, daarom kreeg ze allerlei uitgebreide onderzoeken.
Haar gehoorgangen zouden verwijderd moeten worden en er was iets mis in de buik.
Het vreemde was... ze leek helemaal geen last van haar oren te hebben... Na uitgebreid overleg met onze dierenarts, besloten we de operaties niet te laten doen. Fientje was tevens ernstig depressief, ze had de zin in het leven totaal verloren.
Het was een heus gevecht tegen alle demonen die op haar pad kwamen, ook hielden we haar gezondheid in de gaten.
De universiteit was duidelijk: dit katje moest ingeslapen worden, ze was TE erg.
Ja, dat gaan wij zelf ook eerst eens even ervaren, geen zomaar euthanasie vanuit onze kant. Alles moest weloverwogen gebeuren.

Dit was 1 jaar geleden. Haar opvangouders waren dolverliefd op dit meiske geworden en ze mocht daar blijven wonen, voor altijd...
Samen zijn ze de demonen aangegaan, elke hindernis werd genomen. En het gevecht werd gewonnen. Het leven won het van de dood.
Fientje is nu een trotse mooie vrolijke meid geworden. Heldere oogjes vol vertrouwen en haar speelse kantje komt explosief naar voren! Ze is dol op soortgenootjes. Een priet priet bij elk bezoekje, een huppel bij elke ontmoeting en een hoopvolle blik bij elke passage. Ze is prachtig. Heldere oogjes, gekke fratsen, een katje zoals ze hoort te zijn.
Er is vaak getwijfeld aan haar levenskwaliteit een jaar geleden, maar haar baasje- zij heeft hier geen seconde aan getwijfeld. Ze leidt een zalig leven nu.
Geef niet op, het is even een weggetje, maar geloof in hen die het echt nodig hebben. Geduld en vertrouwen ♥


24-05-2020
Lief gezinnetje ♥

Mama Callie en haar zonen Milo en Chester zijn nu enkele weken in de opvang en het is een lieve familie.
De broers groeien goed en mama is een zorgzaam meiske. Gewoon even een zomaar tafereeltje


21-05-2020
Wat een verwennerij!

Fons jongen? Niet allemaal tegelijkertijd opeten hè, ook beetje delen met je vriendjes ;-)
We hebben exclusieve hapjes voor hem gekocht dankzij jullie!
Heel veel soepjes, almo nature, applaws, cosmo, gourmetjes, shebaatjes,granatapet, felix etc etc. En natuurlijk dekens en zijn eigen prinsenmandje ♥
Fons is weer eventjes terug in de quarantaine, want hij moet zijn medicijntjes nemen en dit gaat veel beter als het wat rustiger is. Ook 2x daags zijn oortjes zalven is altijd weer een hele uitdaging, maar het lukt wel hoor. Het is zo'n aandoenlijke lieverd. Wij moeten ons elke dag al beheersen om hem niet een stevige knuffel te geven ;-) Maar dat is een beetje too much voor onze vriend.
Fons toont nog even zijn lieve snoet om jullie te bedanken ♥


20-05-2020
Het leven van ons opvanggezin is zwaar ;-)

Flo, Basil en Toto kwamen vorige week bij ons binnen. Zij waren gevonden in een paardenstal zonder mama. Hun stemmetjes schor van het schreeuwen en reuze honger..
We zijn nu een weekje verder en ze worden flink verwend in ons opvanggezin.
Basil heeft de beste plek uitgekozen ♥


20-05-2020
welkom Antonio!

Tijdens een fietstocht zag de meldster dit katje langs het fietspad zitten. Ze riep op hem en hij kwam direct aangehuppeld om te kroelen.
Na rondvraag in de omgeving, bleek Antonio al een half jaar daar rond te zwerven, niemand wist waar hij vandaan kwam. Eerdere pogingen om hem te vangen mislukten helaas....
Antonio vond het blijkbaar wel welletjes geweest, want de meldster haalde een reismand en hij liep er zo in. Hij heeft kale poten en zijn achterste is kaal. Een van zijn oogjes is volledig zwart.
Gisteren mocht hij mee naar onze dierenarts! Helaas komen de kale plekken van het stress likken, er moet toch wat in dat koppetje zijn omgegaan. Manneke toch. We gaan je wat ondersteunen met middeltjes zodat we jouw rugzakje een beetje kunnen verlichten, ondanks dat je een hartstikke blij en knuffelig katje bent!
De waas en het zwarte oogje is een verkleuring van de iris. Het ziet er rustig uit, maar we houden het in de gaten.
Komt goed met deze leukerd ♥


19-05-2020
Update Fons ♥

Lieve mensen. Onze grote beroemde vriend is vandaag bij de dierenarts geweest.
Fons, onze zachtaardige jongen, kwam enkele dagen geleden bij ons binnen.
In het verleden is hij mishandeld geweest: bekogeld, geschopt en met frietvet overgoten door hele foute mensen. Zijn trieste verhaal heeft behoorlijk veel hartjes geraakt. Zoveel donaties, zoveel lieve woorden, allemaal voor Fons.
Fons is vandaag bij onze dierenarts moeten blijven, zodat hij goed onderzocht kon worden. Hij is aids-positief getest met de snaptest. Er is nu een western blot test aangevraagd ter bevestiging. Wat er ook uitrolt, hij kan een prima leven leiden als aids-positieve kat, hij loopt bij ons geen enkel gevaar.
Verder moet hij ontzettend veel pijn hebben aan zijn oortjes, want hij heeft een fikse oorontsteking. Dan had hij nog een flink abces onder zijn kinnetje, maar deze is nu opengemaakt en schoongemaakt. En tot slot is hij gecastreerd!
Vanavond komt hij weer lekker bij ons terug en kunnen we hem flink verder gaan verwennen! Zijn enorme verwenpakket zal deze week ook wel voor zijn deurtje staan ;-)
We houden jullie op de hoogte, want Fons is onze speciale vriend en ZEER geliefd  ♥


17-05-2020
Welkom Jerry!

Hallo lieve jongen, welkom in onze opvang. Het is allemaal nog een beetje overweldigend hè? Snappen we.
Jerry had bijna een nieuw huisje gehad, ware het niet, dat hij positief getest werd op kattenaids.
Jerry was komen aanlopen bij de melders, met allerlei wonden op zijn lichaam. De melders belden een zwerfkattenproject, zij haalden hem op, verzorgden en castreerden hem en kwam terug bij de melders.
Maar deze mensen wilden Jerry eigenlijk wel adopteren. Zo gezegd zo gedaan. Hij werd bij de dierenarts gebracht en daar werd een snaptest uitgevoerd. Aids-positief... Helaas Jerry, jouw adoptie ging niet meer door en je bleef achter bij de dierenarts.
Wij vragen normaal om de western blot test voordat een katje mag binnenkomen, maar deze wilde men niet laten uitvoeren vanwege de centjes.
Indien wij hem niet namen, zou hij terug naar het zwerfkatproject gaan, om vervolgens geëuthanaseerd te worden.
Nou, dat gaat echt niet gebeuren, kom maar naar ons lieverd. Pffff.
En nu is ons manneke bij ons. Wij laten hem morgen verder onderzoeken en testen, maar nu even de omgeving leren kennen hè Jerry?
Je bent een lieverd! Genietend van streeltjes en knuffels, maar gewoon nog heel erg timide. Is niet erg hoor.
We zijn blij dat je bij ons bent, Jerry met de mooie oogjes ♥


16-05-2020
Hoe gaat het met Fons?

Lieve, lieve mensen, wat hebben jullie massaal gereageerd op de vorige post van Fons!
Onze hartenbreker, al diep genesteld in vele harten, waaronder ook de onze.
Fons, door mensen weggeschopt, geslagen, met water en frietvet overgoten en met stenen bekogeld.
Een lief knuffelvrouwtje kwam op zijn pad en doorbrak zijn ondertussen dikke stalen muur. Fons was gewend dat hem pijn werd gedaan, maar hij had 4 jaar lang één iemand die zich over hem ontfermde op straat.
Gisteren kwam hij bij ons. Met zijn verdrietige blik dook hij weg, wilde niet gezien worden. Hoe ver was zijn vertrouwen geschaad door ons mensen?
We gaven hem middeltjes tegen depressie en trauma, en ondertussen had hij niet in de gaten hoe hard zijn verhaal binnenkwam bij jullie. Bij zijn Facebookvrienden. Fons heeft er ineens duizenden vrienden bijgekregen!
Dank jullie wel voor alle donaties en zoveel lieve hartverwarmende woorden. ONTZETTEND bedankt. Fons is geliefd <3
We hebben meteen een enorm groot luxe pakket voor hem besteld met de lekkerste hapjes, een prinsenmandje en zachte dekens. Niets zal hem ontbreken, de schat. Fons met zijn droevige oogjes.
Maandag staat de dierenarts op de agenda, eens zien wat hij van onze vriend vindt.
Maar hoe ging het vandaag met hem...
Welnu, we verklappen niks, kijk maar gewoon even naar dit filmpje, want woorden zeggen niet zoveel als deze beelden ♥♥♥


15-05-2020
Wij staan achter katje Lee!!!

Hij mag NIET sterven!

"Selena, die stage deed in Peru, adopteerde in een kattenhotel kitten Lee. Begin april keerde ze met een repatriëringsvlucht van Air Belgium terug. Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) vroeg een passagierslijst op van de vlucht en kwam zo te weten dat de kat toch aan boord zat, hoewel Selena op voorhand van het FAVV vernomen had dat Lee niet mee mocht. Van de ambassade had ze toestemming gekregen.

Selena moest haar kat bij de dierenarts aanbieden voor euthanasie. “Mijn dierenarts weigerde, omdat het tegen de eed van de dierenartsen is om een gezonde jonge kat te laten inslapen.” Zowel Vlaams minister voor Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) als de burgemeester en het schepencollege van Stabroek pleiten ervoor om de kat hier zijn quarantaine te laten uitzitten."( GVA)

GAIA roept iedereen op een e-mail te sturen naar minister Ducarme waarin gevraagd wordt over te gaan tot quarantaine en niet tot euthanasie.
Wij hebben een protest-email gestuurd, doe jij mee? Laten we massaal reageren, want er is hier maar 1 levend wezen de dupe van al dit machtsvertoon, en dat is Lee....

http://www.facebook.com/gaia.be/photos/a.213263958726916/2871552052898080/?type=3&theater


15-05-2020
Welkom Fons!

Fons: bekogeld, geschopt en met frietvet overgoten

"Ik heb jaren op straat geleefd in een buurt waar niet veel mensen van katten houden.
Ik ben door mensen weggeschopt, geslagen, met water en frietvet overgoten en met stenen bekogeld.
Ze vonden me vies en eng, dat maakte het voor mij niet makkelijker om contact met mensen te maken.
Na zoveel pogingen om iemand te vinden die mij leuk vond, waar ik misschien eten en een knuffel zou krijgen, heb ik het opgegeven.
Hoe hard ik ook mijn best, overal kreeg ik een trap na en jaagden ze me weg.
Ik was mijn vertrouwen in mensen kwijt. Zodra ik een mens zag, rende ik al weg.
Zo’n vier jaar geleden zag ik in een vrouwtje katteneten in haar voortuin zetten. Ik heb gewacht tot ze binnen was en heb toen alles opgegeten.
Vanaf dat moment zette die mevrouw elke dag voer buiten, voor mij. Af en toe riep ze me ook en sprak me aan...maar ik vertrouwde haar niet.
Ondanks dat ik nooit bij haar kwam, terwijl ze nog zo haar best deed, bleef ze elke dag eten voor me buiten zetten, vier jaar lang.
Een paar maanden geleden raakte ik zwaar gewond aan mijn hoofd. Ik zat onder het bloed en had honger en ontzettende pijn. Ondanks mijn angst voor mensen, nam ik toch maar de gok. Ik ging naar de mevrouw.
Toen zag ze me. Langzaam kwam ze dichterbij en begon me te aaien...jeetje wat was dat fijn. Ik was vergeten hoe het voelde om een knuffel van iemand te krijgen. Ze maakte zelfs mijn hoofdje een beetje schoon.
Vanaf toen ben ik elke dag naar haar teruggegaan. Ze zei dat ze me lief vond, ze ging eten halen en liet me in haar tuin slapen. Er werd zelfs een schuilplekje met dekentje voor me neergezet tegen de regen en de kou.
Ze zou willen dat ik bij haar kon wonen maar dat kan niet vanwege haar twee grote honden.
Ik had haar al een paar keer horen praten met mensen en wist dat ze bezig was om hulp te vinden..maar zoals ik wel gewend was, wilde niemand me.
Een instantie wilde me zelfs niet omdat ik teveel geld zou gaan kosten en daar zou ik een spuitje krijgen. Dat wilde mijn knuffelvrouwtje niet, dus zocht ze verder. Uiteindelijk kwam ze uit bij Zwerfkat in Nood. Ze hebben me opgehaald.
Ik was heel bang, maar mijn knuffelvrouwtje vertelde me dat zij goed voor me zouden zorgen.
Dus vandaag is een nieuw begin. Hopelijk krijg ik nu een leventje zonder pijn en verdriet en gaat mijn kattenlijfje ook minder zeer doen.
Dankjewel Zwerfkat in Nood en Villa Vagebond dat ik van jullie wel een tweede kans krijg en dat jullie wel zien dat ik nog niet opgegeven hoef te worden."
Geschreven door zijn knuffelvrouwtje


14-05-2020
Janneke is niet meer...

Janneke is niet meer

Ons meisje hebben we vandaag moeten loslaten... Janneke, nog maar 2 jaartjes oud en nu al zulke grote lichamelijke problemen. Janneke had nierfalen en dit werd haar vandaag fataal.
Janneke, sprankelend, mooi, jong, dartelend en een beetje argwanend. Je wilde het lichtje vangen, maar het lichtje heeft jou nu meegenomen om nog meer te schijnen, nog meer licht te geven. Het lichtje had jou nodig.
Toby, jouw allerliefste vriend vulde jouw hartje zo blij zo intens. Samen wandelen op de gangboulevard, samen een mandje delen, krullende staartjes omstrengeld, een warme omhelzing, kopjes schurkend langs elkaar wang. Toby en Janneke, dat zou het voor altijd zijn. Maar jouw ziekte gooide roet in het eten.
We hebben je gekoesterd en verzorgd, maar we zagen zo'n ingevallen koppetje, wat ging het allemaal snel.
Toby zal jou niet vergeten. Hij weet dat hij ooit jouw lichtje zal vangen. Maar voor nu gaat Toby verder, omringd door al zijn vrienden, want die heeft hij... heel veel! Maak je maar niet druk om hem Janneke, hij redt zich wel ♥
Lieve Janneke, dank je wel voor alles. Voor jou opgewekte snoet, je gekke buien, jouw liefde voor de katjes.
Je zult altijd ons warme lichtje zijn, ver weg... maar toch dichtbij. x


13-05-2020
Babies worden groot ♥

Op 16 april beviel onze Aischa van 3 gezonde baby's.
Aischa kwam, net als zovele moeders , hoogzwanger bij ons binnen en mocht in alle rust bevallen.
Ondertussen zijn onze aapjes al 4 weekjes oud en het gaat hartstikke goed met hen!
Cadisha, Bodhie en Dwainy zijn nog niet te reserveren, dus reageren heeft geen zin. Maar een beetje wegzwijmelen bij het trio mag natuurlijk wel ♥


11-05-2020
Welkom Teddy!

Hij draagt zijn naam in ere... onze lekkere teddybeer!
Deze knappe meneer kwam onlangs bij ons binnen. Hij zwierf al een tijdje rond in een dorp en besloot een gezin uit te kiezen waar hij wel wilde wonen. Hij is een beetje recht voor zijn raap, onze Teddy.
Deze lieve mensen wilden gerust voor hem zorgen, maar besloten eerst even naar de dierenarts te gaan voor de belangrijke castratie en een snaptest kattenaids en leucose. Echter...hij bleek positief getest te zijn op kattenaids. Helaas kon Teddy niet blijven, er waren daar nog andere katjes en zij hadden geen afgesloten tuin.
Nah, jochie? Kom maar lekker naar ons toe dan! Uiteraard gaat er bij ons nog een dubbelcheck plaatsvinden via de western blot test, maar ondertussen heeft Teddy al heel wat hartjes veroverd. Lekker manneke! Zo'n knuffel en zo'n schatje.
Maakt niet uit welke uitslag eruit rolt jongen, geniet maar bij ons, dan doen wij dat ook van jou ♥


11-05-2020
Drie moederloze kleintjes in de stal

Twee dagen geleden kregen we telefoon van een dame uit Hoeselt. Zij hoorde onlangs een geschreeuw van jonge kittens uit een paardenstal komen. Oei! Echter, ze kon hen niet lokaliseren in het hooi... Na wat zoekwerk werd er even afgewacht. Een dag verstreek en ineens werd er een ukkie gespot. Zij kroop pardoes uit het stro. Ach meisje toch! Vervolgens werd er verder gezocht en zo konden haar overige kleine familieleden ook gespot worden. Ze waren alle drie enorm onrustig en schreeuwden de longen uit lijfjes.
Er werd nog uitgekeken naar de mama, maar helaas...
De kittens waren zo overstuur en hadden toch al een tijdje geen eten gehad, daarom werden ze snel binnen genomen. Na een nachtje wachten op mama die helaas niet kwam opdagen, werden wij gebeld.
We konden de schreeuwende ukkies snel onderbrengen bij onze opvangmama's en de melders wisten dat mama sowieso welkom zou zijn, mocht ze weer gespot worden.
Het was nog even moeilijk om de drie te voeden, ze waren zo overstuur met hun schorre stemmetjes...
Uiteindelijk hebben ze hun buikje vol gedronken en vielen ze als een blok in slaap. Uuuuuren in een diepe slaap. Lieverdjes toch, wat was dat toch allemaal he.
Lieve Flo, Basil en Toto, alles komt nu goed, beloofd ♥
Kom maar een beetje tot rust, geen honger meer nu, jullie zijn veilig.


10-05-2020
Lieve Amira,

Jouw baby's

Lieve Amira. Je bent nu een engeltje, maar we weten dat je bij jouw dierbaren bent. Jouw kindjes.
Het verdriet is nog steeds heel groot, toen jij na de bevalling de wereld verliet. Jouw vier baby's maken het goed. Dat wilden we jou even zeggen. Maar dat wist je waarschijnlijk al...
Ze slapen op, onder, naast elkaar en hebben allemaal reuze honger. Na elk flesje komt er een luid geronk uit hun keeltje en vallen ze vervolgens pardoes weer in slaap.
We houden heel veel van jouw mooie kindjes, lieve Amira. Kijk! Twee hele tevreden baby's op de foto.
Terra, Luna, Sol en Halley wensen jou een Engeltjes- Moederdag in alle liefde ♥


10-05-2020
Fijne Moederdag ♥

...ook aan kersverse mama Missy!

Lieve mama's uit heel de wereld (in allerlei mooie gedaantes), wij wensen jullie een hele liefdevolle dag toe!
Onze mama Missy is gistermiddag bevallen!
Missy kwam hoogzwanger in onze opvang, maar ondanks haar enorme dikke buik bleef de bevalling eventjes uit.
Ondertussen kon Missy genieten van de nodige wellness en healthy food en gisteren was het dan eindelijk zover.
Tevens de laatste keer natuurlijk, want de knip gaat erop!
De bevalling ging vlotjes, ondanks dat Missy een beetje overdonderd werd, want.... er kwamen geen 2-3-4-5 kittens. Maar liefst 6 gezonde smoeltjes kwamen ter wereld onder de veilige vleugels van mama Missy!
Welkom liefjes ♥♥
Missy is een fantastische mama en heeft elke baby goedkeurend gewassen en gevoed. Dank je wel lieve mama, je hebt hele mooie kindjes en neem samen de quality time en rust.... Geen enkel diertje kan nu gereserveerd worden, wij gunnen het gezinnetje nu alle rust.
Fijne Moederdag, ook aan alle poezenmoeders en ook aan jou mama Missy!


09-05-2020
Betrapt op dumpactie in Herderen

Op de Romeinseweg in Herderen stopte gistermiddag een grijze auto. De deur ging open, een man stapte uit met iets in zijn handen. Hij liep naar de struiken, bukte en zette iets neer. Vervolgens liep hij weer naar zijn auto, stapte in en reed weg...
Deze actie wekte nieuwsgierigheid op bij een jongeman die aan het wandelen was. Wat was dat? Hij en zijn vriend gingen het van dichterbij inspecteren. Krijg nou wat!! Daar zaten twee kittens! Deze kleine diertjes waren erg onder de indruk en liepen vervolgens alle kanten op. Samen met een handjevol mensen konden ze de twee onschuldige zieltjes vangen. Maar jongens toch!
Ondertussen werden de twee jonge kittens ondergebracht bij ons opvanggezin waar ze nu rustig aan het bekomen zijn van dit nare avontuur...
Helaas heeft men geen nummerplaat kunnen noteren, omdat alles zo snel ging en de vinder erg overstuur was van deze actie.
Er werd nog een zoekactie gedaan naar eventueel meerdere kittens, maar tot op heden niets gevonden. Hoogstwaarschijnlijk ging het enkel om deze twee zwarte dropjes.
Welkom kleintjes ( op de foto 1 van de 2), ze zijn wat onder in gewicht, maar ze eten gelukkig gulzig van een bordje. Hoe ernstig brutaal was deze dumpactie weer eens!! Harteloos gemeen....


08-05-2020
We zijn Jesse kwijt...

Jesse is niet meer, onze vechter, onze strijder, onze lieve jongen.
Jesse kwam 12 dagen geleden bij ons binnen. Meer dood dan levend. Hij werd eerst bij een spoedarts binnengebracht, maar omdat we niet tevreden waren, hebben we hem de dag erna opgehaald om zelf de eerste hulp toe te dienen, zodat hij de volgende morgen meteen naar onze eigen dierenarts kon.
Jesse was totaal onderkomen, hij was buiten bijna verhongerd. Dan breekt je hart nog meer, beseffende dat hij buiten zo ontzettend lang geen voedsel had kunnen vinden. Hij zwalkte op straat vanwege totaal zwakte en ontberingen.
Onze dierenarts nam het van ons over en na 4 dagen aan het infuus was meneertje helemaal opgeknapt! Zijn nieren hadden een enorme opdonder gekregen, maar na een tweede test was alles helemaal in orde.
Wat waren we trots op onze Jesse. Je kwam van zo ver, zo hard gevochten, je zag er een stuk beter uit.
Jesse zou de wereld gaan veroveren, zijn tweede leven begon, maar nu in alle veiligheid en nooit meer honger.
Jesse was geliefd.
Gisteren ging het patsboem mis. Hij zakte weg, kreeg ondertemperatuur. Onmiddellijk zijn we in allerijl naar de dierenarts gesjeesd en lieten we hem over aan de kundige handen. Tussen hoop en vrees.
Het leek even goed te gaan maar vanmorgen ging het doek naar beneden. Jesse stierf....
Hij had waarschijnlijk een plotselinge longbloeding gekregen, waar helaas niemand iets aan kon doen.
Lieve Jesse, nu kun jij de hemel gaan veroveren, nu kun je daar tonen hoe geweldig je bent, want dan ben en blijf je.
We zijn dankbaar dat we eventjes deel mochten uitmaken van jouw leventje, maar we voelen ons verslagen.
Run free baby...♥


08-05-2020
Update Mama Lila ♥

Wat groeien de ukkies toch hard

Een paar weken geleden kwam mama Lila bij ons binnen met als bagage: 5 schattige wollige kittentjes.
Mama was niet gecharmeerd van ons mensen, maar we zijn wel wat gewend. Zij is de mama en zij hoort bij haar gezinnetje te zijn, dus nemen we gewoon wat gepaste afstand.
Tegenwoordig kan mama Lila zich al een stuk meer ontspannen, en zeker tijdens etenstijd! Dan komt er een zalig prrrrrr, prrrrr uit haar keeltje en weten we dat het eten is goedgekeurd.
Maar haar baby's beginnen goed te groeien en zijn hun kleine wereld aan het vergroten. De eerste stapjes worden gemaakt en ze waggelen de waggel lekker een beetje in het rond. Das mooi, dan mama ook even ademen en haar pootjes strekken nietwaar ;-)
Kijk maar even mee naar dat kleine onschuldige en beetje onhandige grut ♥


08-05-2020
Update Mama Mina ♥

Mama Mina heeft het zwaar te verduren gehad de laatste tijd. Haar buikje was enorm ontstoken en ze kreeg er ook nog een fikse maagdarmontsteking bovenop. Daarom wordt ze wat ontlast....
Haar baby's zijn heel graag bij haar, maar we geven hen toch tussendoor een flesje, zodat mama Mina kan genezen. Ze heeft haar rust ook nodig.
Het gaat goed met haar ukkies ( en met mama gaat het ook steeds beter), kijk maar eens mee naar die schattige lieverdjes van haar


08-05-2020
Update Cornelia ♥

Het sprookje van een zielig zwervertje dat een begeerlijke prinses werd!

Lang, lang geleden woonde er een zielige kat op straat (ik dus). Of ja, zes maanden geleden om precies te zijn.
Ik had helemaal niks; geen eten voor mezelf en ook niet voor de kleintjes. Ik moest graankorreltjes stelen bij de kippen om te overleven.
Toen gebeurde er het volgende: ik werd gevangen en gesteriliseerd en kreeg een knipje in mijn oor (ziet er best stoer uit). Eigenlijk moest ik later weer uitgezet worden. Maar dat kon niet, ik was onderkomen, depressief en had een zware voedselallergie.
Tja, wie wil nou een schuwe, depressieve kat, die niet bij andere katten kan (door de allergie)? Zelfs een boerderij zou mij nog afwijzen...
Toen kwam ik bij Zwerfkat in Nood in een pleeggezin. Nou het zonnetje ging nog niet schijnen hoor!
Drie maanden lang heb ik me onzichtbaar gemaakt. Ik heb al die tijd achter een kast gezeten.
Toen besloot ik dat het zo niet verder kon. Ik moest het paleisje van de mensen betreden en mijn angsten trotseren. Mijn ontdekking: mensen zijn eigenlijk superleuk, want ze hebben altijd lekkere hapjes in hun handen. En ik ben ook eens superleuk, dus besloot ik dat we best konden matchen!
Dus... om maar genoeg lekkertjes binnen te kunnen halen, hang ik nu de sierlijke prinses uit en laat ik me zelfs soms al aaien! Hoe eindigt het verhaal: leef ik nog lang en gelukkig? Dat hangt van jou af, want binnenkort ben ik beschikbaar voor adoptie!
Liefs van je prinsesje Cornelia... (Klinkt ook als een prinses, toch?!)
P.s. Alleen in sprookjes gebeuren wonderen.... dus zelfs mijn allergie is op magische wijze verdwenen!


08-05-2020
Hier zijn dan de kindjes van Amira....

Gisteren vertelden we jullie het schrijnende verhaal van mama Amira. Na de bevalling kwam zij te overlijden en bleven haar 4 pasgeboren kindjes verweesd achter.
Ze liggen nu vredig in een lekkere warme knusse couveuse en ze maken het heel goed naar omstandigheden.
Ze krijgen om de paar uur een flesje en vallen vervolgens pardoes in slaap, lekker tegen elkaar aan.
Mama is niet meer, mama is een sterretje, maar ze zullen altijd dicht bij elkaar blijven in de kosmos, zij zullen altijd verbonden zijn.
Aarde (planeet), Maan (satelliet), Zon (ster) en Halley de komeet.
Welkom Terra, Luna, Sol en Halley ♥


08-05-2020
Op 3 pootjes verder

Hallo lieve volgers…
Sommigen zullen haar vast nog wel kennen. Bijou is na een lange intensieve periode officieel geplaatst bij haar opvangmama's. Haar mama's schrijven een verhaaltje!

"Na bijna 4 1/2 maand intensieve wondverzorging, speciale wondzalfjes, een mislukte huidtransplantatie, speciale wondpoeder, hebben we een beslissing genomen.
Hoe mooi de wonde er ook uitzag, mooi roze, goede bloeddoorstroming, nooit een spoortje van infectie en een braaf poesje dat alles al die maanden zonder al te veel protest onderging, zagen we de laatste weken totaal geen verbetering. De wonde bleef enorm groot en benam een 3de van het pootje en daar zou volgens ons nooit echt nog extra huid en nieuwe vacht op komen, hoe hard we ook zouden blijven proberen.
Bijou-ke was de perfecte patiënt, weinig protest, heel af en toe een klein gilletje of grommetje wanneer ons Lynn wat te hard op de wond drukte tijdens de verzorging. En iedere keer opnieuw na iedere verzorging sprong ze van de tafel om rechtstreeks naar de snoepjeskast te lopen en luidkeels te gillen. Want uiteraard verdiende ons patiëntje een extra snoepje waarna ze weer vrolijk verder ging spelen of als een mini paardje op haar 4 pootjes tegelijk door het huis galoppeerde.
We wilden een laatste keer de opinie van ome Brecht, de vzw dierenarts die reeds een wonder had verricht door het zwaar misvormde pootje een nieuw leven in te blazen en terug recht te zetten.
Na lang overleg met de dierenarts was het duidelijk dat de wond nooit dicht zou gaan en werd besloten de poot te amputeren.
Dat komt natuurlijk even heel hard binnen, ook al wisten we wel dat dit er zat aan te komen, maar terwijl ik dit verhaaltje neerpen huppelt ons meisje hier alweer heel voorzichtig rond op haar 3 pootjes.
Katten zijn beresterk en hebben een enorme wils/overlevingskracht en Bijou-ke zal het wel redden met vallen en opstaan. Maar dat komt goed! Bijou-ke kan dat, yes she can!

En ons rest nu nog maar 1 ding…haar adoptiepapieren invullen en dan hoort Bijou-ke helemaal bij ons steeds groter wordend poezengezinnetje."


08-05-2020
Een nieuwe vriendschap is ontstaan ♥

Het is altijd zo prachtig wanneer katjes die elkaar nooit ontmoet hebben op straat, contact maken in ons kattenasiel Villa Vagebond en matchen...
Bizley ons aids-positieve katje en Woezel ons andere aids-positieve vriendje hebben behoorlijk wat gespreksstof met elkaar. Samen op de grote stoel beetje lachen, kletsen, slapen en wij op afstand genieten van dit aandoenlijke tafereeltje♥


08-05-2020
Eindelijk!

Mama Sansa kwam enkele weken geleden hoogzwanger bij ons binnen. Ze mocht bij ons bevallen, maar het liep helaas niet zoals het behoorde te lopen. Onze mama's maken wat mee, we moeten er niet aan denken hoe dit in de natuur gaat, elke keer opnieuw...
Mama Sansa moest een spoed keizersnede ondergaan, omdat er helaas ook een gestorven kittentje in de buik zat.
Gelukkig kwamen Picasso en Simba gezond en wel ter wereld, maar mama was enorm beroerd na de operatie.
Haar kleintjes moesten de couveuse in, zodat mama kon herstellen en dat was behoorlijk verdrietig allemaal.
Onze opvangmama nam liefdevol de verzorging op zich en de geuren van mama en kittens werden via doekjes uitgewisseld, omdat wij natuurlijk wel van plan waren hen weer te herenigen.
Nadat mama was hersteld, was het nog de vraag of ze genoeg melkproductie had, maar we gingen haar kleintjes langzaam weer herintroduceren. Dat vond Sansa eigenlijk zaligggg. Na 1 dikke week scheiding kwam de hereniging....
Sansa begon meteen haar kleintjes te wassen en sloeg beschermend haar pootjes om hen heen. MIJN kinderen, moest ze gedacht hebben.
De melk moest nog op gang komen, dus af en toe hielp onze opvangmama eventjes uit met een flesje. Maar hey... dat hoeft nu niet meer, alles gaat nu helemaal perfect!!!
Picasso en Simba zijn een echte broer en zus. Beetje kibbelen, lief zijn, weer kibbelen, lawaai maken en zoetjes slapen...
Kijk maar eens mee naar dit tafereeltje. Wie had dit gedacht.... Sansa, dat heb jij GOED voor elkaar meisje ♥
Goed gedaan opvangmama!


08-05-2020
Er is een ramp gebeurd...

Mama Amira is een engeltje geworden.
We hadden een hoogzwanger moedertje in de opvang en ze mocht bij ons in alle rust bevallen. Lieve Amira.
Eergisteren was het dan zover, ze moest bevallen..
Het was een zware bevalling, maar er kwamen 4 gezonde baby's ter wereld. Je zou zeggen, missie geslaagd, maar niets was minder waar. Mama was eerst wat onrustig, maar uiteindelijk kalmeerde ze en ging ze bij haar baby's liggen.
Alles ging goed tot gisteren...
Ineens ging het mis en werd het een spoedrit naar onze dierenarts. Amira kreeg ondertemperatuur en werd lijkbleek.
Onze dierenarts startte meteen een spoedoperatie en er bleek een gestorven kittentje in haar buik te zitten. Het was erop of eronder voor Amira.
Maar het ging niet goed, Amira is gestorven. We zijn er kapot van. Ze laat nu 4 baby's achter, net geboren en nu moederloos.
Lieve lieve Amira, de donkere wolk was genadeloos, hij heeft je meegenomen.
Maar je hebt nu vleugeltjes gekregen, je bent nu een engeltje die zal waken over haar familie. Wij gaan voor je kleintjes zorgen, wij gaan hen groot en sterk maken. We zullen hen over jou vertellen hoe mooi en lief je was.
We beloven het, in alle verdriet en tranen. Rust zacht lieve Amira, rust zacht. Het is zo ontzettend oneerlijk x


08-05-2020
!!SPOED!! Ferdy zoekt een opvanggezin!

We stelden hem reeds aan jullie voor, Ferdy de superlieve kater die we vorige week verwelkomden. Gisteren kreeg hij zijn check-up bij onze dierenarts en werd hij ook getest op fiv en leucose. De leucosetest bleek positief te zijn, maar omdat de test niet heel duidelijk was, werd er een andere test uitgevoerd en deze bleek eveneens positief.
Hmmm, wat nu...de plekjes voor leucoseopvang zijn zeer beperkt en het is besmettelijk voor andere katten, indien deze niet het leucosevaccin gehad hebben. Maar er is nog een scenario, indien een katje pas recentelijk besmet geraakt is, kan het virus nog geëlimineerd worden en immuniteit voor het virus ontstaan. Het lichaam regelt dit zelf. Omdat Ferdy nog een jonge, gezonde kater is, is deze kans zeker aanwezig. En die kans willen we hem niet ontnemen, dat verhoogt zijn plaatsingskansen enorm. We besloten dus dat we op zoek gaan naar een gastgezin voor hem. Over een aantal weken wordt hij dan weer getest, om te zien hoe het ervoor staat.
Ferdy is een zeer lieve, aanhankelijke kater. Hij hunkert naar knuffels en wordt zo euforisch van aandacht, dat hij gaat sabbelen op een dekentje :-)
Een maatje, die jou vergezelt door het huis, thuiswerkt of tv kijkt met jou en zich in de avond nestelt op een gezellig plekje bij je in buurt. Zijn heldere oogjes kijken jou aan als je met een lekker hapje komt en dankbaar eet hij alles op. Dat is onze Ferdy <3
We zoeken een gastgezin regio Belgisch Limburg, binnen haalbare rijafstand van Rekem, zonder andere katten, die hem in de watjes wil leggen. Wij regelen alle benodigdheden, we verwachten enkel dat je zorgt dat het hem aan niets ontbreekt. In ruil daarvoor, krijg je bergen liefde van Ferdy terug. De mooiste beloning die je maar kan krijgen...
Wil jij voor Ferdy zorgen of deel je dit berichtje voor hem? Ferdy geeft jou alvast een knuffel op afstand x

Voor meer info, mail naar gastgezin3@zwerfkat.com

Dank je wel!




Adoptie
Adoptieformulier kattenbemiddeling@zwerfkat.com
0031 (0) 6-27301673 (NL)
0032 (0) 475-749636 (B)
Steunen
Belgie
IBAN: BE11001382313048
BIC: GEBABEBB

Nederland
IBAN: NL29INGB0009480375
BIC: INGBNL2A

t.a.v. Zwerfkat in Nood II,
Postbus 58, 3630 Maasmechelen
Belgie



© VZW Zwerfkat in Nood II. Alle teksten, foto's en videomateriaal vallen onder het copyright van VZW Zwerfkat in Nood II.
Geen van deze teksten, foto's of video's mogen zonder schriftelijke toestemming gebruikt worden door derden.
ANBI Status
Provincie Limburg