Logo VZW Zwerfkat in Nood II

Wat maken we mee


2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | Eerdere berichten

December | November | Oktober | September | Augustus | Juli | Juni | Mei | April | Maart | Februari | Januari

20-07-2016
Voor en na!

En zoals we altijd onze opvangertjes beloven: "Straks komt er een mooie voor en na van jou."

De drie musketiers Lara, Lika en Lio, kwamen heel ziek en mager bij ons binnen. Ze zijn geboren op een camping. En ondanks dat de meldster ons op de hoogte zou houden, werden we niet gewaarschuwd tijdens hun ziek zijn. We schrokken daarom ook enorm toen we drie zielige snoetjes aantroffen...
Dat was toen. Maar nu, na weken goede intensieve zorg, zijn ze alle drie glansrijk door de 'carwash' gekomen.

Lara



Lika

20-07-2016
Het gaat redelijk goed met ons madennestje



Onlangs kregen we de verschrikkelijk melding van 4 kittens, die onder de vliegeneitjes en levende maden zaten. Helaas stierf 1 kittentje ter plekke.

We zijn nu een paar daagjes verder en Knor, Knar en Knir hebben veel zorg nodig. Ze drinken niet altijd genoeg uit het flesje, waardoor ze een maagsonde toegediend krijgen. Onlangs vonden we nog levende maden in de oogjes, maar na een spoeling, hebben we niets meer teruggevonden. Lekker houden zo!
Het zijn 3 dappere meisjes met een heel sterk willetje.
Ze vinden het zalig in de couveuse, waar ze nog eens weg kunnen kruipen in een fluweelzacht dekentje

20-07-2016
Pffff, nou zeg!

Meldingen blijven binnenstromen... Het is geen loze opmerking als we zeggen: we zitten vol! We houden elke dag ons hart vast.
Gisteren een mama met kittens uit erbarmelijke omstandigheden gehaald. Mama is nog wat verzwakt, dus we letten nu een beetje extra op haar kindjes. En nog eens wat kittens binnen laten komen, want het stopt maar niet.
We krijgen trouwens van geen enkele gemeente subsidies, en komen rond van giften. Op 10 weken tijd, hebben we maar liefst 18.000 euro uitgegeven aan medische kosten. Pfffff...
Alle dieren, werkelijk alle dieren, krijgen de zorg die wij aan onze eigen dieren zouden geven. Zij verdienen het net zo hard, niets minder, liever meer.
Speedy is ook onze nieuwkomer. Mooie lieve jongen! Beetje timide, beetje niesziek, maar dat komt helemaal goed!

Voor de mensen die ons een steuntje in de rug willen geven? Superrr bedankt namens onze viervoetertjes!
BE11 0013 8231 3048 (B)
NL29INGB0009480375 (NL)

17-07-2016
Nestje met maden

Het was te verwachten vandaag... broeierig warm weer, de vliegen massaal in de lucht.
En dan krijg je een spoedmelding uit Houthalen.
Vier moederloze kittens in de tuin gevonden, eerst piepten ze nog hard, maar nu was het geluid aan het verstommen. Medewerking kwam er niet. De melder had bezoek, en wilde ons helaas niet een beetje tegemoet rijden....
We moesten 45 minuten rijden om daar ter plekke te komen, maar het idee dat de kittens aan het verzwakken waren, maakten ons gek. De melder legde ook het nest niet warm,.. hij zou de poort wel openlaten. Ach, en iemand van de visite stelde voor het nest te verdrinken. Nou, dat werd gelukkig afgeraden.
We schrokken heel erg, toen we deze vier hele kleine ukkies van 10 dagen oud zagen. Ze zaten van top tot teen onder de vliegeneitjes, en ook zagen we een hoop krioelende maden.... Onze vrees kwam uit, snel snel snel naar huis en ongeacht de leeftijd, het bad in, en alles verwijderen.
Hulp werd opgetrommeld, en met drie vrijwilligers, werd er begonnen aan de vieze taak. De kittens begonnen luidkeels te schreeuwen. Hun kontjes waren ontstoken, de maden kropen eruit. Bloedplasjes.. 1 groot drama! Met pincetten en vlooienkammen, waren ze driftig in de weer. Snel zachtjes droogfohnen, en de eerste voeding toedienen. De maagsonde werd bovengehaald, want de zuigkracht was niet optimaal.
Daarna allemaal lekker op de warme snuggle en in zachte dekentjes gerold. Er zat een heel zwak kittentje tussen, deze is na een uurtje helaas al gestorven....rip x
Nu hebben we nog drie ukkies over, en we gaan heel hard ons best voor ze doen. Zij... zij hebben de slechtste start gemaakt die je je maar kan bedenken, maar we geven niet op.

17-07-2016
Brokkeltje

Een maandje geleden, lag ik hulpeloos zonder mijn mama op straat. Ik was zo klein, en mijn pootjes en rug deden ontzettend pijn. Ik kon mijn achterpootjes niet bewegen, en het lukte mij niet om weg te kruipen. Toen de mevrouw van Zwerfkat in Nood mij vond, vond ik haar grote mensenhanden doodeng, en blies de longen uit mijn lijf!
Ik werd snel naar dokter Brecht gebracht, die mij onderzocht en met zijn hoofd schudde. "Dit ziet er niet goed uit." zei hij. Rugje op twee plaatsen gebroken, en twee breuken in mijn achterpootje. Ik had maar weinig kans. Wat zou hij daarmee bedoelen?

Maar Zwerfkat in Nood, gaf me een kans, en mijn opvangmama ging HET proberen.
Ze moet 3 x per dag op mijn buik duwen, om mij te laten plassen. Het doet geen pijn, maar die grote handen brrrr. Het velletje op mijn buikje was ook gewond, dat deed zeer, en ik moet dan ook 1 x per dag in een warm badje met badedas.
In het begin vond ik het maar niks, en schreeuwde moord en brand. Ik ben geen waterrat!
Gelukkig is mijn buikje nu genezen, maar mijn opvangmama zegt dat ik toch nog in bad moet, omdat ik er zo een rommeltje van maak. Maakt mij niks uit, hoor ik vind dat warme water nu heerlijk!! Ik word er helemaal Zennn van.
Weet je wat ze ook steeds zegt? Dat ik een grote jongen ben, en ik haar kleine frutsel ben. Tja, wat is het dan nou?

Er zit nu al wat meer kracht in mijn pootjes, en als ik in het warme water zit. maak ik ook al zwembewegingen met mijn achterpootjes. Goed he! Niemand had dit verwacht! Op naar mijn eerste zwemdiploma:-)
De dokter zegt dat ik fysiotherapie nodig heb, maar daar moet ik nog 2 weekjes mee wachten, totdat mijn gebroken pootje sterk genoeg is. En dan... mag ik gaan spartelen!

Als ik uit bad kom, en op de schoot van mijn mama lig, geniet ik van de warme föhn... en jawel, sinds kort ook van haar warme handen :-) Maar dat laat ik niet merken hoor, des te meer doet zij haar best om mij te verwennen.
Ze zegt steeds tegen me:" Elke dag weer een stapje verder." En ik beloof je, dat ook IK een klein wondertje zal worden.
Dag allemaal, een knipoogje van klein Brokkeltje

17-07-2016
Abby

Dit timide meisje, kwam enkele dagen geleden bij ons binnen. Ze liep buiten een beetje op haar laatste pootjes, want ze at en dronk niet meer...
De meldster maakte zich ernstige zorgen, dus besloten we de kat te helpen.
Allereerst reden we naar de dichtsbijzijnde dierenarts, want ze had onmiddellijke zorg nodig. Daarna konden we terecht bij onze echte dierenarts, waar ze de hele nacht aan het infuus werd gelegd. Ze was compleet uitgedroogd, onze Ally. Ook was ze heel vies en haar gebit heel slecht.
Ze liet alles met zich doen, ook al was ze heel bang. Na alle zorg, mag ze nu uitrusten en krijgt ze speciale voeding en medicijntjes.
Komt goed Ally, we gaan een mooie, zelfverzekerde poes van jou maken, beloofd!

17-07-2016
Weer een nieuw nestje


En weer eens 11 opvangertjes binnen, van maar liefst 4 verschillende plaatsen.
Bree, Vilvoorde, Lommel en nog eens Bree.

Pffffff, onze noodstop is er niet voor niets, we zitten al op 152 opvangers!
We hebben van deze groep, 9 bange/schuwe kittentjes overgenomen. Bange snuitjes alom, maar een aantal beginnen na 1 dag al te ontdooien, dus das al mooi meegenomen! Wij hebben geen haast, zij bepalen.
Bijvoorbeeld een melding uit Vilvoorde.
Bialy, Branco, Bílá en Blaite komen van een zeer schuwe mamapoes. Al een jaar lang, probeert men haar te vangen voor sterilisatie, maar ze laat zich maar niet pakken. Het gevolg: Weer een nestje..
Deze 4 aapjes begonnen ook langzaam te verwilderen, maar er was 1 groot gevaar: Enkele witte kittens konden wel eens doof zijn. In een nest van vorig jaar, zat ook een doof kittentje, en deze is helaas verongelukt.
Wanneer er een auto aankomt, blijven enkelen gewoon op de weg zitten. Hmm.. we besloten ze alle 4 in de opvang te nemen, want om nou de niet dove katjes daar te laten, vonden we not done.
Welkom lieve schatjes!

10-07-2016
Twee kleine hummeltjes van een paar daagjes oud

Vandaag is er weer een couveuse bezet. Ditmaal met twee hele kleine ukkies..
We kregen een schrijnende melding uit Tongeren. Iemand had vrijdagmorgen 3 moederloze kittens gevonden en vervolgens ondergebracht bij een kennis die het wel wilde proberen. Helaas stierf er een kittentje, omdat het niet wilde eten. Daarna werden er moederpoezen gezocht via een andere organisatie, maar helaas accepteerden geen van beide moederpoezen de twee hummeltjes. Later hoorden we dat de kittens van deze mama's ook al een heel stuk ouder waren.
De meldster was ten einde raad en toen kregen wij telefoon.
Onze opvangmama is meteen in de auto gesprongen, en nu liggen ze veilig in de couveuse en drinken ze rustig van het flesje. Ze zijn ook mager, eentje met een ontstoken kontje, en ze wegen amper 80 grammetjes, zo piepppp.
Nou, zet em op schatjes. Nu rust... eten slapen, eten slapen. Geen verhuis meer x

10-07-2016
Kleine Lana

Hee dag kleine meid! Jij ook in de vzw?
Lana werd gevonden, moederziel alleen, in een garage van mensen uit Maaseik. Ze was nog maar klein, geen verdere huizen in de omtrek, hoe kan dat nou?
Je bent een mooie meisje Lana. Beetje bang, beetje mager, maar je eet al goed en je blik is helder en nieuwsgierig. Welkom meiske!

10-07-2016
Fleurig mandje



En hier zijn dan Fibula, Ulna, Radius en Femur! Een bont gezelschap, nog een beetje bang, maar ach...je zou voor minder.
Deze 4 peuters, zijn geboren in een tuinhuisje en bijgevoerd door de meldster. Uiteraard wordt de mama volgende week gesteriliseerd, maar we besloten deze kleintjes binnen te halen, zodat zij straks een voor altijd mandje zullen vinden.
Welkom allen!

03-07-2016
Campingkatjes

In mei, werden er 4 katjes geboren op het terras van de stacaravan van de meldster. Omdat de mamapoes heel erg schuw was, besloten we een bench te brengen, zodat de meldster hier een schuilhuisje van kon maken, tevens kraambed. Ze beloofde ons goed op de hoogte te houden en wanneer de kittens oud genoeg waren, zouden we hen overnemen en de mama werd gesteriliseerd.
Na een maandje, zouden de kittentjes ziek zijn geworden. We namen een kijkje, gelukkig viel het allemaal erg mee, en lieten de nodige medicijntjes achter.
Weer een tijdje later, kregen we bericht dat 1 kitten niet goed was geworden. De meldster had geen tijd, dus we zijn het meteen gaan halen, en hup naar de dierenarts, want het was uitgedroogd en onderkoeld. Onze dierenarts had nog voor hem geknokt, maar het was te laat....
Nogmaals zou de meldster het nestje goed in de gaten houden, ze waren niet meer ziek, en de mama zoogde hen nog goed.
Na een tijdje, besloten we het nestje op te halen, en we schrokken enorm! Ze zagen er totaal niet goed uit, ze waren allemaal ziek! Zucht zucht...
Onze opvangmama begon aan de intense verzorging zoals o.a oogverzorging. Gelukkig eten ze alle drie heel goed, das een voordeel.
Mampoes is in orde, zij wordt gesteriliseerd. Maar nu zijn de kleintjes aan de beurt, en wij gaan hier gezonde vrolijke bengels van maken

03-07-2016
Julien, de kat die iedereen kende

Eergisteren, kregen we een telefoontje van een gastgezin van ons. Ze was boodschappen gaan doen, en plotseling zag ze op de parkeerplaats, een graatmagere, zeer onderkomen kater zitten...
Hij liet zich makkelijk strelen, en zijn oude blik, zijn continu gemiauw, het knokerige lijfje, verraadde al, dat hij er iets helemaal niet in orde met hem was.
Er was een appartementencomplex grenzend aan de parkeerplaats.
""Oh die kat? Die zit hier al zo lang, hij krijgt van iedereen af en toe wat eten toegeworpen." Weer een ander gaf aan: " Ja hoor, die zit hier al effe." Blijkbaar een gekende kat... maar hij was wel doodziek.
Na overleg, hup, mee de auto in, en rechtstreeks door naar onze dierenarts.
Zeer foute boel! We moesten hem achterlaten, zodat hij een infuusje kon krijgen en de nodige medicijntjes. Ook is er bloed genomen.
Julien zit in zijn laatste fase van nierfalen... Maar desondanks, geniet hij van de liefde, de warmte, het fijne eten. Hij mag nog eventjes met ons mee, bij ons gastgezin lekker in huis. Nog even de nodige en laatste zorg, en dan weten we dat er afscheid gaat komen. Maar hey, hij geniet nog te veel, dus ervaar nu maar eens, hoe het voelt, om binnen lekker warm te liggen. Na zoveel ontberingen, mag dat. x

03-07-2016
Het stopt niet met meldingen

We beginnen zo'n beetje uit te puilen... 149 katten in de opvang, en elke dag komen er kittens bij.
Deze twee kleintjes komen uit Dilsen- Stokkem. In een woonwijk, lopen er helaas een aantal niet gesteriliseerde poezen rond, dus het is een beetje dweilen met de kraan. Gelukkig heeft de meldster al contact met de gemeente gehad en is er 1 poes al gesteriliseerd.
Dit zijn Quick en Flupke :-) Zij zaten onder een struik, waar op dat moment gesnoeid werd.
Welkom lieverdjes!

03-07-2016
Dotje

Ik ben nog maar heel klein, weeg 300 grammetjes, en ben kei lief. En tja, ik werd gisteren gevonden op een bekende dumpplaats op een kinderboerderij. Jaja, het was weer zover.
Maar nu ben ik veilig, en ik ben me er eentje. Sneller dan het licht!



Adoptie
Adoptieformulier kattenbemiddeling@zwerfkat.com
0031 (0) 6-27301673 (NL)
0032 (0) 475-749636 (B)
Steunen
Belgie
IBAN: BE11001382313048
BIC: GEBABEBB

Nederland
IBAN: NL29INGB0009480375
BIC: INGBNL2A

t.a.v. Zwerfkat in Nood II,
Postbus 58, 3630 Maasmechelen
Belgie



© VZW Zwerfkat in Nood II. Alle teksten, foto's en videomateriaal vallen onder het copyright van VZW Zwerfkat in Nood II.
Geen van deze teksten, foto's of video's mogen zonder schriftelijke toestemming gebruikt worden door derden.
ANBI Status
Provincie Limburg