Logo VZW Zwerfkat in Nood II

Wat maken we mee


2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | Eerdere berichten

December | November | Oktober | September | Augustus | Juli | Juni | Mei | April | Maart | Februari | Januari

31-05-2016
Daar is hij dan toch!

We mogen jullie ook een beetje goed nieuws brengen :-)
Na 2 dagen kritiek te hebben gelegen bij onze dierenarts? Mag ze nu naar ons opvanggezin! Ons vechtertje.


Twee dagen geleden, zat er een verschrikkelijk mager, ziek katje ineengedoken in Herentals. Een wandelend skeletje, zonder enige reserve. Toen we hem meenamen, merkten we dat hij verslechterde.
Aangekomen bij onze dierenarts, werd hij meteen aan het infuus gelegd en kreeg hij medicatie toegediend. Ook deze jongen, was door alle ontberingen erg zwak geworden. Hopelijk waren we er op tijd bij?
De nacht doorstond hij goed. Het infuusje deed heel veel en hij begon al een beetje te eten en te drinken.
Hij is er nog lang niet, maar nu mag em in huiselijke kring lekker vertroeteld worden. Hij moet vooral vet op zijn botjes kweken, want hij mag nog wel een paar kilootjes aankomen en daar zal wat tijd overheen gaan.
Welkom lieverd, en wat een verschil al na 2 dagen! Daar worden we heel blij van :-)

30-05-2016
Moon

Ook Moon kwam enkele dagen geleden ziek bij ons binnen. Moon is eigenlijk een vreemde eend in de bijt. Normaal nemen we geen afstandskatjes aan, maar omdat Moon anders werd ingeslapen, besloten we in te grijpen.
Moon is 12 weekjes oud, een Main Coon. Er werd op een leeftijd van 6 weken een gezwel ontdekt in haar bekje.
De dierenarts had gezegd, dat het kon gaan om een tumor of poliep, en de kosten konden oplopen tot 700 euro....
De meldster kon de operatie niet betalen en ging rondbellen of iemand de kitten kon overnemen.
Moon zou volgens de dierenarts afgelopen zaterdag zijn gestikt, omdat het gezwel heel hard groeide. Euthanasie zou het worden.
Gelukkig kon ze bij ons terecht, en hebben wij onmiddellijk een afspraak gemaakt bij onze dierenarts. Al die enge verhalen, vonden we helemaal niks.
Onze dierenarts keek in haar bekje en zei dat ze absoluut niet zou gaan stikken, maar dat ze niet onder narcose mocht, omdat ze de dag ervoor al bij een andere arts onder narcose is geweest.
Met de nodige medicaties voelden we ons al een stuk geruster. Maar Moon is zo verschrikkelijk mager.
Vandaag moest Moon terug naar onze dierenarts en dit was zijn conclusie: Er is helemaal geen tumor, ze heeft een fikse keel en longontsteking! Nou ja.
Kleine Moon staat nu op een goede behandeling en ze begint ook lekker te smikkelen van haar eten.. Oke, ze is nog wat stilletjes, maar af en toe wil ze al spelen, joehoe! Natuurlijk moet ze veel rusten, maar dat doet ze vanzelf wel, want ze heeft nog een weggetje te gaan...
Nou, we moeten er niet aan denken dat ze afgelopen weekend zou zijn ingeslapen zeg, poeh. Maar mensen? Het heeft geen enkele zin om te bellen voor haar, voorlopig mag ze absoluut niet gereserveerd worden. Eerst beter worden en veel rusten, dus sorry, geen bezoek ;-)

ps. en nu mag het wel even afgelopen zijn met al die zieke diertjes. Op 3 dagen tijd zijn er maar liefst 5 spoedgevallen binnengekomen, waarvan er helaas 2 zijn overleden. Cathy zat in haar laatste fase van leucose, en Eros vanwege ontbering! RIP engeltjes.

30-05-2016
Pip is niet meer alleen

We willen de avond met een positieve noot afsluiten! Pip kennen jullie waarschijnlijk wel. Ze was nog maar een paar uurtjes oud, toen ze bij ons in de opvang kwam. Ze heeft haar mama nooit gekend, en al haar broertjes/zusjes zijn overleden.
Dit kranige dappere meisje hield vol en ze kreeg een verrassing, een paar daagjes geleden. Ze kreeg er een pleegzusje bij!
Hoe zou ze dat vinden, na 2 weekjes alleen in de couveuse, ze zal vast gaan genieten!
Pluk was blij, Pip was blij, de kennismaking was liefdevol en ontroerend.
Ze slapen lekker tegen elkaar aan, ze maken elkaar wakker! en straks kunnen ze lekker saampjes spelen.
Kijk maar even mee...

30-05-2016
Hij lag in zijn eigen vuiligheid

Het is de laatste dagen wel erg prijs. De 1 na de ander komt doodziek binnen, en dat voelt zo naar.
Gisteravond kregen een melding uit Bilzen. Er was een katje bij de melder aangekomen. Hij was volledig onderkomen, zijn heupjes staken uit, en hij wilde niet eten of drinken. Hij lag in zijn eigen uitwerpselen, volkomen verzwakt.
Zoiets raakt je diep in je ziel, en ook bij ons komen dan de emoties los....
We mochten gelukkig gisteravond meteen met hem doorrijden naar onze dierenarts.
Zijn constatering? Een zwaar verwaarloosde ongecastreerde kater, met ernstige diarree. Zijn endeldarm en balletjes zijn tevens aangetast door de stroom van bloed en ontlasting.
Maar schatje toch, en je bent ook nog zoooo lief en aanhankelijk! We gaan je helpen hoor, wel met de nodige medicijntjes en speciale voeding, zodat je weer beter wordt. Ook willen we over een tijdje die heupjes niet meer zo zien uitsteken.
Nu mag je uitrusten op schone zachte dekentjes, nu hoef je niet meer op zoek te gaan naar wat eten.
Aai over je koppie lieve schat. x

28-05-2016
We konden haar niet laten zitten

We wisselen helaas af van leuke snoezige guitige snoetjes, naar dramatische katjes die OOK bij ons binnenkomen. Helaas is dit de dagelijkse realiteit.
We kregen gisteren een melding uit Herentals: Een ziek, snotterig poesje.
Daar aangekomen, zagen we een verschrikkelijk mager, ziek, ineengedoken katje zitten. Wanneer we haar aanraakten, schuurden onze vingers over haar botjes. Een wandelend skeletje, zonder enige reserve, zo futloos, die lieten we dus niet achter.
Ze liet onze verzorging goed toe, en ondertussen, kreeg ze speciale voeding van ons, die ze opschrokte. Belangrijk vooral, was haar luchtwegen vrijmaken, zodat ze wat beter kon ademen.
Heel zachtjes aaiden we haar, bang om haar pijn te doen. Ze vond dat wel wat, hup het kontje omhoog, een zachte prrr, we werden goedgekeurd.
Echter ging het slechter met haar. Ze is bleek, en ook haar gebit zag er vreselijk uit. Dat werd vandaag een snelle rit naar onze dierenarts Brecht.
Op dit moment ligt ze aan het infuus, krijgt ze allerlei medicijntjes, en gaan we zien, hoe we haar er bovenop kunnen helpen.
Zet em op dapper meisje, nu gaat het echt alleen maar beter. Vecht nog maar eventjes, ok? Kusje x

28-05-2016
Veel meldingen

We zitten niet stil in de vzw, het is echt heel druk.
Momenteel ligt er een katje bij onze dierenarts, zijn oogje hing er letterlijk uit. De omliggende asielen wilden hem niet aannemen. We gaven hem gisteren een spoedoperatie bij onze dierenarts Brecht.
Dan namen we ergens een kijkje waar een ziek volwassen diertje zou zitten. Nou ziek.... hartstikke beroerd dus! Een BROOD mager poesje vol vieze snot aan haar neusje.
Die ging ook onze reismand in.
Een leucose- positieve poesje op de universiteit Gent. Er werd druk gezocht naar opvang, maar niemand wilde haar adopteren, waardoor ze op de vreselijke lijst van euthanasie terechtkwam. Ook zij is binnen. Geen euthanasie voor haar, ben je gek.
En om ons korte relaas af te sluiten met een BANG...
Een ontzettend lief dier, werd ziek op straat gesignaleerd. De buurt kende het mannetje, en wezen naar de eigenaar. Zijn antwoord? " Ik ken hem niet". Zelfs zijn kinderen konden hem vertellen: " Maar papa, dat is onze kat!" Nee hoor... Remy stond letterlijk alleen op de wereld en overgeleverd aan de goedheid van andere mensen.
Weet je? Deze mooie, lieve Remy is ook nog eens aids-positief, op vele plekken ten dode opgeschreven, want ben je aids-positief? Das het einde van de wereld. Neen, weet je wat het einde van de wereld is? Dat je als baasje keihard kan zeggen: " Dit is mijn kat niet."
Ach, we maken dagelijks zoveel mee, voor ons is het enkel van belang dat het dier het goed stelt en dat is het geval!
Remy zit nu in onze opvang Villa Vagebond, en het is een schat van een dier!

28-05-2016
En daar is onze Yana weer!

Goed nieuws moet gedeeld worden.
Eerst kon ze een beetje lopen met behulp van onze ondersteuning, maar nu??? Nu kan ze al een heel stuk zelfstandig lopen, YES! Wat zijn we trots op haar!

ps sorry voor de wat slechte kwaliteit van de film, maar hey, we zien genoeg :-)

28-05-2016
Daar lag ze dan, in haar eentje in een tuin

Gisteravond, kregen we melding uit Diepenbeek. Hoe ze daar terecht is gekomen, blijft een groot raadsel, maar Pluk werd bij iemand zomaar in haar eentje in de tuin gevonden. Geen mamapoes te bespeuren, geen broertjes of zusjes.
Gisteravond zaten de oogjes nog dichtgeplakt, maar nu begint ze toch al mooie kijkertjes te krijgen.
Gelukkig drinkt ze sinds vandaag van een flesje, gisteravond was er complete weigering, en kreeg ze enkele malen een maagsonde toegediend.
Pluk is een hele echte pluizenbol met punkhaartjes! Schattig ding! Er is wel iets raars aan de hand met haar achterpootjes. Vroeger hebben nog wel eens zulke kittens gehad, en dat heette dan " zwemmertjes". De achterpootjes wijken uiteen, waardoor ze niet echt daarop kan steunen. We zullen wel zien, dat komt ook wel weer goed.
Welkom Pluk!

27-05-2016
Vijf kleine ukkies

Oei, oei, oei, kleintjes toch. Zo hard gillen in een tuin, zo kwetsbaar en hongerig.
Gisteravond is onze vrijwilligster een kijkje gaan nemen in een tuin, waar sinds 24 uur, 5 kleine kittentjes moord en brand schreeuwden. Waar is jullie mama? Zo lang alleen?
Nou, kom maar mee aapjes, we gaan jullie meteen eens het buikje laten vullen! Ow, en de familie vlo heeft zich ook al goed gehuisvest in de vachtjes, bah.
We zijn weer een bonte familie rijker! Lapjes en tijgertjes, wat een vrolijke kleurtjes. Na een degelijke voeding, kregen ze een lekkere warme snuggle om op uit te rusten.
Welkom kleintjes!

25-05-2016
Revalidatie Yana

Een week geleden kwam Yana gewond bij ons binnen. Ze was verlamd aan haar achterhand, maar op de foto's was er geen breuk te zien. We hoopten dat haar verlamming tijdelijk zou zijn, zoals bv. een bloedprop in haar rug, die met medicatie zal wegtrekken.

Ze had trouwens een baasje, weten jullie nog? Via de chip konden we haar baasje traceren en hij zei helaas: "Wij willen geen kat waar iets aan scheelt", dus hij nam afstand van zijn dier. Patsboem. Het raakte ons recht in het hart. Het enige wat dit meiske nodig heeft, was onvoorwaardelijk liefde en zorg, zodat ook zij hier bovenop zou komen. Er voor haar zijn, in voor en tegenspoed.
We namen Yana lekker zelf in onze opvang, wij zullen wel de zorg dragen, wij laten haar absoluut niet in de steek!

We zijn nu een week verder en! Het gevoel in haar pootjes en staart is teruggekomen, en met wat hulp, kan ze zelfs al wat stapjes zetten!! Ze heeft nog een weggetje te gaan, maar het begin is gemaakt :-)
Kijken jullie maar eens mee, naar dit prachtige lieve dier...

25-05-2016
Fientje wist niet wat spelen was...

Twee maanden geleden, kwam Fientje bij ons binnen. Met grote rollende ogen keek ze ons schichtig aan, haar lichaampje beefde van de angst. Ze wilde niet gezien worden, en verstijfde bij elke aanraking.
Het was een hoopje trauma, zo, in dat hoekje, maar ja... wat heeft ze allemaal meegemaakt?
Liefdevol nam ons opvanggezin haar in de armen en elke dag begon haar lijfje steeds meer te ontspannen.
Spelen? Dat vond ze eng, al dat speelgoed wat rolt en draait, dat vond ze vreselijk!
Maar weken verstreken en eigenlijk begon ze enorm te genieten van aanrakingen! Haar zelfvertrouwen kwam terug en haar interesse in de omgeving breidde zich stapje voor stapje uit.
En kijk nou eens hier! Deze week besloot ze dat spelen bij haar jeugdigheid hoorde, dat je daar blij van werd, lekker ontspannen!
Kijk eens aan Fientje, wat heerlijk om jou zo te zien genieten, en... de angst niet meer in je oogjes te zien:-)

24-05-2016
Achter dit prachtige onschuldige tafereeltje... schuilt ook een drama.

Romeo en Robijn (foto), kwamen eergisteren samen met hun zusje Roosje en broer Rocky bij ons binnen.
Ze komen uit een gevaarlijke buurt, een plek waar kittens worden verjaagd, kinderen te pas en te onpas zeulen met de kleintjes, mamapoezen worden verjaagd, een kind die zelfs met een stok op zoek is naar katjes, om je-weet-wel.
Er is al 1 nestje plotseling verdwenen......
We hebben deze 4 kleintjes op tijd weg kunnen halen, maar waar hun mama is? We weten het niet. De buurt werkt niet mee, en we voelen ons niet veilig.
Laat deze gezinnetjes toch met rust, en geef hen het gevoel van veiligheid. Werk samen, in plaats van tegen, zo besparen we zoveel dierenleed.
Gelukkig zijn deze 4 schatjes veilig en ervaren ze nu geborgenheid en veel liefde.
Welkom lieve Romeo, Robijn, Roosje en Rocky. Zo moet het zijn, en niet anders. Omstrengeld in elkaars pootjes en in dromenland...

24-05-2016
Onze therapiepoesjes!

Een bezoekje aan een bejaardentehuis!
Star, Sunny en Luna besloten enkele oudere mensen heel blij te maken met een aaibezoekje.
De mama van onze opvangmama, zit al enige tijd in een bejaardentehuis. Ze komt zelden uit haar bed, en toont nauwelijks een glimlach op haar gezicht. Wat zouden deze kleintjes met haar doen? ( rechts foto)
Nou.. het was een groot succes!
De oude dame die niet meer uit bed wilde? Stond binnen een minuut op, en toverde de grootste glimlach op haar gezicht. Deze kittens deden iets met haar, en wat een ander niet kon, konden de kittens wel: haar laten lachen!
Een andere dame van 94 jaar oud, wilde ook heel graag een kittentje knuffelen, en was helemaal gelukkig dit jonge leven even tegen haar gezicht te mogen houden.

De kittentjes vonden de rit helemaal niet erg, en op de terugweg lagen ze lekker languit te slapen.

Weet je? Soms voelen de mensen in verzorging/bejaardentehuizen zich eenzaam. Eigenlijk zouden er veel meer huisdieren toegelaten moeten worden in tehuizen, want zij kleuren de dag van hen, die soms depressief zijn, of het nut niet meer zien om uit bed te kruipen.
Therapiekatjes zijn zo gek nog niet :-) Dank je wel Star, Sunny en Luna, jullie maken echt verschil!

22-05-2016
Pip 10 daagjes oud!

Vandaag zijn de oogjes opengegaan van Pip!
Pip is een heel bijzonder poesje. Ze was nog maar enkele uurtjes oud, toen ze bij ons binnenkwam. Ze heeft haar mama nooit gekend, dus heeft ze ook de belangrijke biest nooit gehad...
Het is een klein vurig meisje, dapper en strijdlustig! Het valt niet mee, zo in je eentje, maar Pip durft toch al lekker zachtjes te spinnen en tadaaa... haar oogjes zijn vandaag opengegaan!
Lieve kleine Pip, wat zijn we trots op jou, wat een kranig ding ben je toch, kusje

21-05-2016
Update Cato

Vanmorgen heb ik met een bang hartje gebeld naar Brecht. Zou Catootje er nog zijn of niet?
Ze heeft de nacht gehaald, het is zo een vechtertje. Ik mocht haar namiddag gaan ophalen. Ik was blij dat mijn meisje terug naar huis mocht komen....
Bij Brecht aangekomen, hebben we een lang gesprek gehad over Catootje. Haar toestand is heel ernstig, hoe ver moet of kan je nog gaan?
Ze ademt nog steeds moeilijk en zeker als ze zich wat opjaagt.
Het is dat ik weet dat ze gisteren geholpen is. Iemand die haar vandaag hoort, denkt: "Och arme toch."
Het is nu ook niet zo dat ze meteen met deze behandeling volledig genezen is. Helemaal genezen ... is eigenlijk niet mogelijk! We kunnen het haar makkelijker maken, haar ondersteunen.
Dat ga ik dus nu ook doen, de nodige medicatie geven, aerosollen en haar nog zoveel mogelijk aandacht, liefde en knuffels geven.
Hoe lang Catootje nog onder ons zal zijn, kan niemand voorspellen. Maar zolang ze er nog is, zal ik er alles aan doen om het haar zo comfortabel mogelijk te maken. Catootje is een pittige tante en heeft me al meerdere keren gebeten en gemept. Maar toch, jij bent speciaal en ik hou van jou x

Je opvangmama

19-05-2016
Catootje met zeldzame ziekte

Jij kwam in de opvang met zware niesziekte, dus medicijntjes en binnen een tijdje zou je weer opgeknapt zijn. Dat dacht ik toch. Na verschillende kuren en 2x per dag aerosollen, leek het net of niets hielp. Je had moeite met ademen, de snot liep uit je neusje, en ik moest je dwangvoederen. Wat is hier aan de hand?
Ondertussen was je neusje en hoofdje al een paar keer gespoeld.
Een paar weken geleden, kwam ik 's morgens bij je op de kamer en sch...rok me rot. Je voorhoofdje was helemaal gezwollen, ik zag aan je dat je je beroerd voelde en heb meteen naar de dierenarts gebeld. Daar kreeg ik te horen dat er grote kans bestond dat je aspergillose had. Een ziekte waar nog niet veel over bekend is kwestie behandelmethode en zeker zeldzaam bij katten. 19 gevalletjes bekend in Europa! Dit verdict kwam als een donderslag binnen vallen.
De behandelmethodes ..... gohh meisje, ik hoopte zo dat je hiervan bespaard zou blijven.
Maar het ging helemaal mis. Het ademen ging steeds moeilijker, je werd sneller moe. Ik moest tig keren je neusje schoonmaken. Je ging ook minder eten, en ik maakte me behoorlijk zorgen om je. Een cortisonenkuur werd opgestart, maar zelfs hiermee bleef je kopje nog steeds gezwollen. Toen ik je gisteren zag, wist ik diep in mijn hart dat er iets moest gebeuren. Het kon zo niet verder!
Vanmorgen heb ik je naar Brecht gebracht voor nog maar weer eens een spoeling. Brecht zijn gezicht sprak boekdelen. Hij was bezorgd, de zoveelste narcose op zo een korte tijd kon wel eens fataal voor je worden.
Maar er moest iets gebeuren, zo ging echt niet meer. De woorden ' het is erop of eronder' blijven in mijn hoofd galmen. Ik heb je nog een kus op je koppie gegeven en met pijn in het hart moest ik je daar achterlaten.
Vanavond heb ik gebeld om te horen hoe het met je was?
Het was enorm wat ze aan viezigheid uit je hoofdje en neusje hebben gespoeld. In allerlaatste instantie is er besloten om toch de behandelmethode van aspergillose te doen. Het is een heftige behandeling en niet zonder risico's. Alle maatregelen zijn genomen om je goed in de gaten te houden, ook voor vannacht.
Catootje, je hebt al meerdere keren bewezen dat je een vechtertje bent. Vecht nu zo hard als je kan, zodat ik je morgen kan komen bezoeken of liever nog terug mee naar huis nemen.
Ik maak me ontzettend zorgen over jou, zie ik je morgenvroeg nog?

Jouw opvangmama x

(ps. Je moet weten dat de operatie die ze vandaag heeft gekregen zo delicaat is, dat ze zelfs in een bepaalde houding is " vastgemaakt" . Komt de medicatie in de slokdarm, dan zal ze komen te sterven. De behandeling is zo zeldzaam, en zo moeilijk, dat ik bij deze ook een enorm groot compliment wil geven aan onze dierenarts.
Er zijn vanavond en vannacht extra maatregelen getroffen in de dierenartsenpraktijk. Het is erop of eronder nu.)

18-05-2016
"Wij willen geen kat waar iets aan scheelt"

Laten we bij het begin beginnen.
We kregen telefoon van een melder die zelf een poes had aangereden. Zijn eigen dierenarts was afwezig, zo ook een andere arts, waardoor hij de politie belde. De politie gaf ons nummer en zo kwam Yana bij ons terecht. We moesten ons nog haasten, want we stonden zelf op een voedselactie, maar Yana ging voor.
Hup naar de dierenarts, want Yana leek verlamd aan de achterhand.
Bij de dierenarts: alles was inwendig oke, maar ze was onderkoeld en in shock, dus eerste hulp was prior!
Daarna werden er foto's gemaakt: er was geen breuk te zien, maar waarschijnlijk wel een zenuw geraakt, dus ze had vooral benchrust nodig...
Momenteel sleept ze nog met haar pootjes, maar ze krijgt steeds meer gevoel in haar staart en voetjes, dus de kans is heel groot dat de verlamming maar tijdelijk is.
Maar hey, ze had een chip, wauw! Wat zullen de baasjes blij zijn dat ze terecht is! Trouwens, wat een lief dier, zo aanhankelijk en schattig.
In de eerste instantie waren de baasjes bezorgd, maar een dag later kregen we ander nieuws te horen: Ze hadden besloten dat ze haar niet meer terug wilden hebben. Ze willen geen kat waar iets aan scheelt. BAM, dat sloeg erin.
Ze hebben afstand van haar genomen, met 1 klein pluspuntje: de dierenartskosten zijn wel betaald.

Yana meiske, het is me wat. Je bent nu geen 100 % oke kat, en eigenlijk ben je gewoon kei hard in de steek gelaten. In voor en tegenspoed? Tja...
Yana zit nu lekker bij ons!  Ze is nog wat verward, en moet nog bekomen van haar ongeluk, maar ze  eet al goed en geniet enorm van aaitjes en knuffels :-)
We kennen het verhaal van Snoes, een succesvol verhaal. Zij was tijdelijk verlamd en zelfs blind, en uiteindelijk rent ze weer en is het zicht terug.
Hoe kun je je eigen huisdier toch zo in de steek laten.
Nou meiske, jij hebt gewoon een aanrijding gehad, en daar hoort verzorging en onvoorwaardelijke liefde bij.

17-05-2016
Pip 4 daagjes later

Dit sterke kleine hummeltje kwam 's nachts bij ons binnen.
Ze was nog maar net een paar uurtjes oud, 71 grammetjes, en mama keek helaas niet naar haar om.
Haar broertjes werden 48 uur later gevonden, ijs en ijskoud, en broodmager. We konden het bijna niet geloven dat deze mannetjes sowieso nog in leven waren, ook al waren ze zwakker dan zwak. Helaas hebben haar broertjes niet lang meer geleefd en blijft kleine Pip doorvechten met haar opvangmama. Pittig ding, die Pip! Ze is nu 4 daagjes oud, heeft nog altijd een lichtgewichtje van 90 gram, maar ze doet het toch maar.
De wonderen zijn de wereld niet uit en zij moet het gewoon halen, punt! Kusje Pip, vangen!

17-05-2016
Fossil!

"Hij was nog maar een paar uurtjes oud. Zijn mama beviel van twee kittens, maar had hen verstoten. Het ene kittentje was al gestorven, en Fossil lag er levenloos bij...
De melders reageerden zeer ad rem, en begonnen het levenloze lichaampje te masseren en droog te wrijven. Ook werd een haardroger eventjes gebruikt, en na 20 minuten, begon er weer leven in Fossil te komen. Letterlijk gered van de dood dus.
Onze vrijwilligster is meteen in haar auto gesprongen om hem op te halen, zodat hij zsm voeding kon krijgen en lekker warm in de couveuse kon liggen."

Maar we hadden een mamapoes in de opvang, en ook al waren haar kittens 1 week ouder, DIT was de kans om hem een echte mama te geven. Mama Pnina accepteerde hem onmiddellijk, en hij kreeg een warm liefdevol gezin. Hij groeide en groeide, en dankzij mama Pnina, is hij nu zoals hij is: Sterk, gezond en verschrikkelijk schattig!

16-05-2016
Drie kleine hummeltjes onder een zeil

Onlangs kregen we een melding van het Cultureel Centrum in Lanaken. Er zou een nestje kittens in een berging onder een zeil zitten. Hmm, oke, we komen even spieken.

Het was niet zo evident om daar te zoeken, maar na lange tijd, hadden we onze buit binnen: drie kittens, wel ziek, en met de oogjes dichtgeplakt....
In de opvang vielen ze eerst als een blok in slaap. Oke, laat maar even, straks komt de verzorging wel.
Sunny, Luna en Star bleken nog niet van een bordje te kunnen eten, dus mochten ze genieten van een lekker papflesje, maar ook van een intensieve verzorging van de oogjes.
We zijn nu een klein weekje verder, en het gaat goed met de drie! De oogjes zijn al goed genezen en eentje heeft nu een bordje met eten ontdekt. Op het gemak, dan komen we er wel.

16-05-2016
Puck verplichte kooirust

Een paar dagen geleden, kwam dit aandoenlijke kittentje bij ons binnen. Ze heeft een aanrijding gehad, en het leek of ze van achteren verlamd was.
De volgende morgen meteen naar onze dierenarts, en nu blijkt ze een breuk te hebben in de buurt van haar heupje. Er is nog wel gevoel in haar achterpootje, maar onze dierenarts moest hard duwen om een lichte reflex te zien.
In onze opvang zijn haar achterpootjes nog slap, dat komt omdat er toch een zenuw geraakt is.
Puck is zo'n schatje! Ze moet een maand verplicht in een kleine bench zitten, maar natuurlijk vindt ze het ook gezellig op schootje ;-)
We gaan goed voor je zorgen lieverdje, we moeten samen effe wat geduld hebben...

16-05-2016
Loulou in the house

Een paar dagen geleden, kwam dit schattige poesje bij ons binnen.
Loulou liep rond op een boerderij, waar de honden geregeld loslopen. Deze plek was niet veilig voor Loulou, want de kans dat ze doodgebeten zou worden was erg aanwezig.
Ze was ook heel mager, en een beetje uitgedroogd, dus hup, hier komen jij :-) We moeten haar eens wat grammetjes laten bijkomen, hoognodig....
Loulou is een klein spinmachientje. Zodra ze wordt opgepakt, gaat het volume op 10 en mogen wij heerlijk genieten van haar blije concert.

14-05-2016
Hebbes!

Onlangs kregen we een melding uit Lanaken. Een mamapoes was al een week niet meer komen opdagen, om haar 3 kittens te komen verzorgen. De kittens zouden rond de 4 a 5 weken oud zijn en helaas niet zomaar even te pakken.
Dusss... moest de vangkooi hulp gaan bieden! Nala, Seb en Poppy lieten zich makkelijk vangen in de kooi, want ze waren uitgehongerd ( en onder de vlooien)!
En weet je wat? Onze veldwerkers hebben de actie op film vastgelegd, dus kijk maar eens mij naar deze reddingsactie met goede afloop!

14-05-2016
Nachtelijke melding

Om 00.00 uur gisternacht, kwam er een pas geboren kleine hummel bij ons binnen. De meldster vond gisteravond een moederloos kittentje bij de stal van de paarden. Haar broer/zusje was helaas al gestorven en voelde ijskoud aan. Mamapoes was duidelijk al een tijdje weg, dus werd kleine Pip snel opgepakt en warm gelegd. Maar ja, wat nu... het was al erg laat. Zouden er nog mensen opnemen? Ze had niks in huis, dus het was eigenlijk enorm spoed.

Gelukkig waren we standby en kon dit kleine hummeltje meteen bij ons terecht. Maar wat is ze klein, ze weegt maar 71 grammetjes en heeft haar mama nooit gekend. Gelukkig was ze heel vinnig en had ze onmiddellijk een goede zuigreflex. Poeh, das al iets. Ze is nog ontzettend kwetsbaar, en krijgt nu om de 2 uur een beetje voeding. Ze nestelt zich in de warme dekentjes en slaapt gelukkig ook heel goed. Kom op kleine Pip, we gaan ervoor he kleine meid...

12-05-2016
Dankzij de chip, 100 kilometer verder TERUGGEVONDEN!



De titel verraadt het al, we hebben een heus succesverhaal aan jullie te vertellen!
In 2014, kwam Tim als een hongerig bang kittentje bij ons binnen. Hij werd liefdevol opgevangen, en later bleek hij een ontzettend vrolijk karaktertje te hebben! Lekker spinnen, gezellig doen, spelen met de andere katjes. Al gauw vond hij een liefdevol huisje in Antwerpen, waar hij in de watten werd gelegd! Alles ging prima. Hij had een leuk speelkameraadje, en af en toe ging hij een frisse neus halen op het terras.
Maar afgelopen dinsdag, kregen we een zeer emotioneel telefoontje van zijn baasje... hij was niet meer op het terras.
Tim was vermist! Er werden flyers gemaakt, overal werd navraag gedaan. De politie werd verwittigd, maar geen spoor van Tim.
Tot gisteren!! Wij kregen een emailtje van het dierenasiel in Rotterdam! Zomaar even 100 kilometer verder... Tim was in Ridderkerk gevonden en naar het dierenasiel gebracht.
Lang leve de chip! Hoe Tim van Antwerpen naar Rotterdam is gegaan? Zeker niet te voet. Hij zal met een auto zijn meegegaan, vrijwillig of niet, dat weten we niet, maar hij was erg over zijn toeren.
Onze collega nam vrij van werk en besloot hem daar op te halen. 
Tim was daar nl. heel erg boos en het personeel was bang van hem. We haalden hem zelf dan ook uit het hokje.
Toen het deurtje open ging, kwam hij meteen kopjes geven en liep hij vanzelf in ons reismandje :-)
Zijn baasje is verschrikkelijk blij en emotioneel, maar enorm verwonderd, hoe hij in Rotterdam is beland.
Over een paar daagjes de hereniging :-)
Kijk nou toch eens... zo belangrijk is het dus, om je lieveling te laten chippen. Zonder chip, had zijn baasje hem nooit meer teruggevonden. Chippen, chippen en nog eens chippen.
Welkom terug lieve Tim!!!

12-05-2016
De 3 musketiers

Kijk nou eens hier, onze drie wondertjes op een rij...Jills, Safari en Bacardi!
Bijna drie weken geleden, kwamen zij bij ons binnen.
Even een reminder:...
"Ze waren nog maar net geboren op de stoep en het ging al mis. Ze lagen met hun navelstrengen en moederkoek aan elkaar vastgeplakt, en mamapoes had maar 1 kittentje in haar bekje meegenomen...
Een oplettende koppel besloot meteen in te grijpen en de navelstrengetjes los te knippen, zodat mama hen vervolgens weer 1 voor 1 kon ophalen."

Helaas kwam mama niet terug, en moesten deze net geboren hummeltjes het met onze mensenmama's doen.
Het is heel moeilijk om echt net geboren kittens groot te brengen. Ze zijn extra kwetsbaar, omdat ze de eerste moedermelk niet hebben gehad.
Maar na enkele intensieve weken, mogen wij met trots aan jullie tonen: Dit zijn ze dan! Nu 3 weekjes oud  ;-) Het gaat goed met ze!
Jills heeft helaas een misvormd pootje en mist een voetje. Onze dierenarts heeft het bekeken en er zal op latere leeftijd toch een deel geamputeerd moeten worden.
Jills is de grootste van het stel, en ontzettend lief en gemoedelijk. Haar broers? Dat zijn vinnige drukke ondernemertjes :-)

11-05-2016
Loterij!

Win mooie prijzen en red een flessenkitten!

In mei leggen alle vogeltjes een ei, en vele zwerfmoederpoezen krijgen hun kittens. De meldingen stromen binnen en we hebben al diverse kleine ukkies in de opvang.
Een flessenkitten heeft uitgebreide zorg nodig, moet elke 2 – 3 uur gevoed worden met peperdure vervangende moedermelk. Ze gebruiken een hoop kattengrit en natuurlijk moeten ze ontwormd, ontvlooid, gevaccineerd, gecastreerd en gechipt worden.
De opbrengst van deze loterij gaat integraal naar de kleintjes!

De prijs: een mooi bankje, mandje, krabspullen en een voerbakje.

Hoe werkt het?
-De lootjes kosten €1,50 per stuk.
-Stuur een e-mail naar steun@zwerfkat.com met jouw naam, het aantal lootjes en jouw voorkeur aan lotnummers (keuze is 0 t/m 99). Er komen net zoveel rondes als dat we lootjes kunnen verkopen.
-Het geld maak je over naar Zwerfkat in Nood o.v.v loterij
IBAN: BE11 0013 8231 3048 (B)
IBAN: NL29INGB0009480375 (NL)
-Zodra de betaling binnen is, is jouw deelname definitief en krijg je bevestiging.
De winnaar wordt bekend gemaakt op 10 juni as. We nemen de laatste 2 cijfers van het lotnummer waarop de jackpot valt tijdens de trekking van de Nederlandse staatsloterij!

02-05-2016
Tadaaa!

... en de kleine man is met volle overgave geaccepteerd door mamapoes Pnina!!

Toen we gearriveerd waren bij het opvanggezin van Pnina, was deze lieve mamapoes al wacht aan het houden op de overloop.
De kleine zwart-witte uk zette het op een schreeuwen, en Pnina met haar oortjes gespitst, kwam al aangelopen.
We legden de uk met het dekentje, voorzichtig op de grond, en toen begon hij nog harder te schreeuwen.
En toen gebeurde er dit...
Mams liep er naartoe, rook eraan, ze pakte hem op, en weg was ze met de kleine uk, regelrecht naar de doos, waar ook de andere kittens rustig lagen te slapen
Hij werd meteen gewassen, en na een aantal minuten had hij de tepel gevonden en liet ook niet meer los.
De kleine doet niet onder tussen de al wat grotere stiefbroers en zussen, want hij duwt ze gewoon aan de kant om terug bij de tepel te komen. YESSSSSSSSSS. Dank je wel lieve Pnina, we zijn helemaal lyrisch en in de wolken :-))

02-05-2016
5 uurtjes oud....

Gisteravond kregen we een schrijnende melding.
Een moederpoes was bevallen van twee kittens, maar had de kittens weggestoten. Het ene kittentje was al gestorven, en het andere kittentje lag er levenloos bij...
De melders hebben zeer ad rem gereageerd, en begonnen het levenloze lichaampje te masseren en droog te wrijven. Ook werd een haardroger eventjes gebruikt, en na 20 minuten begon er weer leven in het kleine kittentje te komen. Letterlijk gered van de dood dus.
Onze vrijwilligster is meteen in haar auto gesprongen om hem op te halen, zodat hij zsm voeding kon krijgen en lekker warm in de couveuse kon liggen.
Bij de overdracht was het kleine mannetje al lekker warm en vinnig, en dronk zijn eerste flesje gulzig en tevree.
En toen de nacht in....
Zijn sterke wil heeft het gered en hij is de nacht prima doorgekomen! Hij heeft hele goede zuigkracht, en de flesjes zijn in een mum van tijd leeg. Maar het kleine muppie is zoekende en onrustig.
Maar! Vorige week is er in onze vzw mama Pnina bevallen van 4 gezonde koters, en we gunnen hem zo graag een echte mama. Dus vanavond gaan we deze kleine jongen introduceren! Mama Pnina is heel zorgzaam, dus we hopen dat ze hem als haar eigen zoontje zal omarmen en verzorgen.. spannend!



Adoptie
Adoptieformulier kattenbemiddeling@zwerfkat.com
0031 (0) 6-27301673 (NL)
0032 (0) 475-749636 (B)
Steunen
Belgie
IBAN: BE11001382313048
BIC: GEBABEBB

Nederland
IBAN: NL29INGB0009480375
BIC: INGBNL2A

t.a.v. Zwerfkat in Nood II,
Postbus 58, 3630 Maasmechelen
Belgie



© VZW Zwerfkat in Nood II. Alle teksten, foto's en videomateriaal vallen onder het copyright van VZW Zwerfkat in Nood II.
Geen van deze teksten, foto's of video's mogen zonder schriftelijke toestemming gebruikt worden door derden.
ANBI Status
Provincie Limburg