Logo VZW Zwerfkat in Nood II

Wat maken we mee


2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | Eerdere berichten

December | November | Oktober | September | Augustus | Juli | Juni | Mei | April | Maart | Februari | Januari

29-03-2012
Onze eerste kitten melding dit seizoen

Dilsen Stokkem: moeder met 5 net geboren kittens.
Aangezien mama erg bang is en we niet het nest met mams willen verplaatsen, vanwege het gevaar dat mamma zich onveilig gaat voelen en evt haar kittens zal doodbijten, laten we haar nog enkele weken op haar plek. Ze zit beschut in een leeg kippenhok en krijgt voeding.
Wanneer de kittens zelfstandig eten zullen we hen overnemen en de moederpoes via Felix laten steriliseren.
 

29-03-2012
Ik zoek een baasje: Matte

 
Help!
Ik teken protest aan tegen mijn opvangmama! Weten jullie wat dat mens gedaan heeft? Waar haalt ze t lef vandaan. Ik was er helemaal niet happy mee.
Ze steekt me regelmatig met men kontje in een badje, daar ben ik intussen al wat gewoon aan. Maar nu werd ik toch helemaal nat gemaakt en met een schuimend goedje ingewreven. Toen moest dat spul er natuurlijk ook nog uit gespoeld worden.
Ik d...acht ik poep lekker in t teiltje, dan stopt ze wel. Mooi mis poes, toen was ik helemaaaal de pineut! Toen hield ze me onder een zacht lopende kraan, wel lekker warm water, dat moet ik wel toe geven. Daarna werd er zo'n warm blaasding gebruikt. Ja ik moest toch helemaal droog zijn.... Maak me dan niet nat mens, dan hoef je dat niet te gebruiken!
Hoe durft ze! Een klein zwak manneke als ik, zo behandelen. Ik kan me helemaal niet weren.
Nadien probeerde ze me dan wel te paaien met knuffels, maar ik heb haar lekker de rug toe gedraaid, nah. Ze heeft zich in alle bochten mogen wringen om nog een kusje te krijgen. Uiteindelijk ben ik maar overstag gegaan, tja knuffels zijn nu eenmaal fijn. En het ligt nu eenmaal lekker in haar armen.
Maar dat ze t niet in haar hoofd haalt om dit nog eens te lappen heh

 

25-03-2012
Stilte voor de storm

Het is akelig stil op de gsm..... en zoals we zijn gewend is dit een stilte voor de storm die gaat losbarsten.
Vorig jaar rond dit tijdstip hadden we al kittens, maar nu? Nog niets...
We zijn voorbereid, alle materiaal, alle voeding is aangeschaft, de couveuses staan klaar, nu nog wachten op de grote uitbraak. Van ons mag het gerust nog even wachten, liever niet, want dat zou betekenen dat het castratie en sterilisatiebeleid werkt, maar helaas zijn we ook realistisch. Het kleine gespuis  zal helaas gaan binnenkomen, hoe schattig, maar ook.... verdorie!
 

25-03-2012
Umbra geplaatst

Lieve Umbra,
als een klein hoopje ellende met een rommelig uitziende oogamputatie kwam je hier binnen. Het enige wat je deed was in een mandje liggen en af en toe op de kattenbak gaan. Het eten wat we je gaven at je ‘in bed’ want je kwam er zo min mogelijk uit. Ondanks dat je je overduidelijk niet lekker voelde mocht ik toch aaien en na drie dagen kon ik je zelfs al op schoot tillen. Waarbij ik de schrik van mijn leven kreeg, ik greep bij je buik zo in de nattigheid van de wond van je sterilisatie, die (gelukkig alleen aan de buitenkant) was open gegaan en gaan onsteken. Ook uit de wond van je geamputeerde oog stroomde inmiddels pus.
Halsoverkop zijn we toen op kerstavond met je naar de dienstdoende dierenarts gegaan, die eigenlijk ook niets kon doen behalve je een injectie antibioticum geven en ons zalf meegeven voor je wonden en zeggen dat het toch wel heel fijn was dat je at want dat het er anders heel slecht voor je uit zou hebben gezien.
Gelukkig sloeg het antibioticum aan en groeide het gat op je buik dicht.
Je oogamputatie was helaas een ander verhaal, het oog was wel geamputeerd maar de wond was niet goed dichtgegroeid en toen alle korstjes eraf waren deed je het open, we keken zo in je oogkas. Dat kon natuurlijk zo niet blijven, dus moest je nog een keer naar de dierenarts voor een nieuwe operatie om het dicht te maken.
Gelukkig is dat allemaal goed verlopen en werd je beter.

Toen zagen we pas wat een leuk en lief poesje je eigenlijk bent. Je had het hier in het gastgezin reuze naar je zin, liep blij rond met je staart in de lucht en speelde als een jong poesje. Door alles wat je had meegemaakt was je wel wat schuw en achterdochtig geworden, maar als je boven op de krabpaal zat dan mochten wij je altijd aaien en dat vond je heel erg fijn en je ontdekte ook wat nieuws: op schoot! Een zaligheid vond je het, zo’n heerlijk warme, zachte schoot, je kon er niet genoeg van krijgen.
Het enige dat je hier miste was een andere kat om mee te spelen. In het begin had je daar niet zo’n behoefte aan en was je zelfs bang voor andere katten maar op het laatst merkten we dat je dat toch zocht. Je liep daarom achter onze knorrepot Sifra aan die niets van je moest hebben, maar omdat je zo graag wilde spelen bleef je het proberen.

Nu ben je verhuisd naar mensen die ook een poes hebben die wil spelen en die onlangs haar vriendinnetje is verloren. Hopelijk kunnen jullie het goed met elkaar vinden en worden jullie vriendinnen.
Lieve Umbra, je blijft voor altijd in mijn hart, ik hoop dat je na alle ellende die je hebt meegemaakt gelukkig zult worden, want je verdient het.
Opvangmamma

22-03-2012
Men is niet altijd zo barmhartig

Op het terrein van een klooster verbleven enkele zwerfkatten.
Het klooster kenden we nog van vorig jaar, toen kregen we een melding van een non:
" Als je nou de katten niet komt halen steek ik ze onder de grond." Halleluja...dat uit een vrome mond?
Ditmaal moesten de 4 katten per direct weg, omdat de zuster ziek was geworden en werd opgenomen. Echter waren de dag erna 3 katten spoorloos... is dit toeval? Nummertje vier is nu bij ons binnen: Christoffel, een hele grote kater met een heel zacht hartje. Hij is de dans ontsprongen, welkom jongen!



Dan is onze Moesti binnengekomen. Een langhaar kater met nogal wat klitten. Hij komt uit Waterschei en is daar achtergelaten door de eigenaar. Hij bleef alleen achter in de garage. Hij kwam nogal over zijn toeren bij ons binnen, maar gelukkig is hij momenteel al wat gekalmeerd. Komt helemaal goed:-)
 

21-03-2012
Kobe

Lekker voor de kachel, meneer Kobe. Voor degene die hem nog niet kennen: Hij was een zeer ernstig spoedgeval. Er is meerdere malen over hem heen gereden.
Conclusie, drie breuken: beide achterpoten en staart, maar hij is ondertussen succesvol geopereerd.
Maandag gaan de pinnen eruit, het knietje kan hij nog niet buigen, maar hij redt zich uitstekend. Oja, hij mag voor altijd bij zijn opvanggezin blijven wonen:-)

18-03-2012
Noodasiel

We willen u even op de hoogte houden van onze actie betreffende het noodasiel.
Na de knuffelactie hebben wij verschillende gemeenten een email gestuurd met de vraag om een open constructief gesprek.
Maasmechelen heeft niet gereageerd, Kinrooi heeft niet gereageerd, Dilsen Stokkem staat open voor een gesprek, Bree en Meeuwen-Gruitrode geven aan dat het probleem is opgelost omdat de katten worden gecastreerd en gesteriliseerd ( en teruggezet) door Dierenasiel Genk. Helaas is dit niet voldoende: waar kan men terecht bij gevonden nestjes, aangereden katten, zieke katten, afstandsdieren, etc. Er is nog altijd geen opvangplan. Waar moet deze doelgroep naartoe? 
Lanaken geeft aan dat er andere externe kandidaten zijn.
Maaseik laat ons nog iets weten.

 In de krant ( we hebben nooit gezegd dat sluiting asiel Maasmechelen slechte zaak was)

Nieuwsblad deze week
 

17-03-2012
Blind poesje had eigenaar ( zie 11-3)

Ons oude blinde Loesje werd niet gedumpt maar daarentegen gemist.
Wie had dit durven dromen voor haar?
Loesje is de erg oude Fini ( 17 a 18 jaar) waarover een gezin uit Riemst zich had ontfermd nadat haar oorspronkelijke baasjes verhuisden. Ze hadden geen ervaring met katten, maar Fini zou haar oude dag bij hen mogen slijten. De kinderen waren dol op haar.
Jammer genoeg voor Fini had dit warme gezin nog niet zoveel kennis en ervaring met poezen. Hierdoor zijn er verschillende tekenen van ziekte over het hoofd gezien zoals blindheid.
Fini werd gelukkig door iemand gevonden en bij ons binnengebracht anders was ze nooit meer levend thuisgeraakt. De familie was erg blij dat we haar niet zomaar hebben opgegeven, en zagen in dat er nog veel te leren was en is.. Dit dier was verwaarloosd, maar na een lang gesprek met de eigenaar “ze hadden niet bewust voor haar gekozen, ze was achtergelaten, en dachten dat eten en liefde genoeg zou zijn” hebben we haar toch meegegeven vanwege de liefde. Wij volgen dit diertje om de paar dagen op en we begeleiden het gezin.
Ze nemen de dierenartskosten volledig op zich en zullen Fini verder verzorgen en behandelen. Er zijn namelijk nog verdere testen en bloedproeven onderweg waar we ons een beetje ongerust over maken.
Ondertussen geniet Fini van terug thuis te zijn en van de extra aandacht die ze nu krijgt. Gelukkig met het moment, niet bezig met wat niet of wel komen kan.

Het is moeilijk om te verwoorden, maar we zien nu al dat de eigenaren grote aanpassingen hebben gedaan in hun huis voor haar.

Onwetendheid zonder kwade opzet kan ons ook boos maken, maar tegelijkertijd milder, omdat men wil leren.
Wij volgen haar op, want naast liefde is er ook secure zorg nodig. Loesje is niet van ons af, maar we danken alsnog haar eigenaren dat ze willen leren van hun fouten en haar nu op goede wijze zullen verzorgen

15-03-2012
Triest

Helaas is het jonge poesje van gister ( spoedmelding bij de rijschool), vanmorgen ingeslapen...ze had een te ernstig hersenletsel opgelopen. Was het een aanrijding, of een hersenvliesontsteking, dit is onduidelijk. Rust zacht lief dier

14-03-2012
Stervende kat wordt vergeten

Vanmorgen kregen we een voicemail berichtje : “ Hier ligt een aangereden kat tussen de struiken op de rijschool te Bree.” Dit bleek iemand te zijn die daar rij examen moest afleggen.
Onze veldwerkster Ingrid had de rijschool van te voren gebeld met de mededeling dat er een kat op hun terrein lag en de vraag of ze aub wilden gaan kijken , zodat we hem sneller konden helpen.
Toen Ingrid ongeveer een uur later ter plaatse kwam, liep de dame van de receptie lachend naar buiten: “ Ojee, die kat is me helemaal door het hoofd geschoten”. De kat lag daar stuiptrekkend voor het hek op hun terrein, in het zicht van al deze mensen. Niemand heeft de moeite genomen om haar naar binnen te halen of iets voor haar te doen. Niemand… Woorden schieten tekort!
De kat is nog kritiek, en ligt nu aan het infuus bij onze dierenarts. Ze heeft een anti shock behandeling en glucose gekregen en ligt nu onder de warmtelamp. Het diertje is nog jong, rond de 5 a 6 maanden.
Laten we hopen dat ze het gaat redden. Zet em op diertje, wij vinden jou wel belangrijk!
En rij-examenschool in Bree? Shame on you.

 

12-03-2012
Jaarlijkse actie: de Blije Doos



voor 1 kitten........."de Blije Doos"

Lieve lezers, ze gaan straks  in april allemaal tegelijkertijd binnenkomen, de tientallen kruipers, peuters, baby's , allemaal moederloos, allemaal afhankelijk van onze goede zorg en onze moederliefde. Daar komt echter meer bij kijken dan een geborgen warme plek, er komt een hele waslijst aan te pas!

De kleine weesjes komen soms net geboren bij ons binnen, gewicht 60 gram, oogjes dicht, hulpeloos, schreiend om mamma…. Mamma die is verongelukt, vergiftigd, weggehaald of een te jonge mamma die niet weet wat ze met haar kroost aan moet. Soms zijn ze net als mensenbaby's echt ontroostbaar....
De liefde en warmte van echte mamma kunnen wij nooit vervangen, maar we doen echt heel hard ons best!

Deze kleine onschuldige wezentjes hebben heel veel nodig:
Lekkere warme kruik of warmtedeken met zachte knuffels, een tikkende wekker, konijnenkooi of couveuse, KMR melk, zuigflesje, borsteltje, nutridrops als ze onderkomen zijn, kunstmatige colostrum, doekjes om te masseren, middeltjes tegen diarree, obstipatie, een maagsonde voor de verzwakte kittens, ontworming, venkelthee voor de krampjes, benebac voor de darmpjes, glucose, electrolyten en zalfjes voor de eerste weken.
Natuurlijk zorgen onze flessenmoeders voor het allergrootste werk nl. de verzorging! Om de paar uur, 24 uur lang, amai dat zijn echt onze helden, mag u gerust geloven! Onze kleine baby’s krijgen werkelijk de beste zorgen!

 

Elke kitten, vanaf heel klein tot de leeftijd van plaatsing, zal gemiddeld voor 200 euro aan verzorging kosten. Wat we trouwens met alle liefde doen, want elk lief diertje is bij ons onbetaalbaar!

In de lente en zomermaanden betalen wij ook nog eens gemiddeld 5000 euro per maand aan dierenartskosten.

Helpt u mee, om al onze baby’s het jaar goed door te laten komen? Elk bedragje is meegenomen! Zet er wel bij in uw mededeling: "de blije doos"
Doen? Ongelofelijk bedankt namens al onze hulpeloze lieve schatjes!!!

Belgische bank rek. nr: 001-3823130-48
IBAN: BE11 0013 8231 3048
BIC: GEBA BE BB
Bank: Fortis bank

Nederlandse ING rekeningnr: 9480375
IBAN/SEPA Nummer: NL29INGB0009480375
BIC Nummer: INGBNL2A
Bank: ING BANK N.V

t.n.v Zwerfkat in Nood II
Postbus 58
3630 Maasmechelen (Belgie)
 

11-03-2012
Meisje, meisje toch...

Vandaag werd er onverwachts een doodzieke kat in een doosje bij onze vrijwilligster gebracht. Oei! Schijnbaar liep ze daar al enkele dagen in het dorp te zwalken, maar nu was ze echt helemaal op.
We hebben onze dierenarts meteen gebeld en konden daar deze middag nog terecht.
Och och meisje toch, het was helemaal niet goed met haar. Ze is blind, schijnbaar al heel oud, vreselijk mager, de knookjes steken uit, ze kan niet goed op haar pootjes staan. Als ze staat begint ze cirkeltjes te draaien, en dat is foute boel… hersenvliesontsteking, tumor of iets anders? Dit weten we snel, er is nl bloed genomen, hopelijk snel een antwoord.

Volgens onze dierenarts is ze gedumpt.

Haar oortjes zijn helemaal zwart van de viezigheid, het lijkt wel smeer van een fietsenketting. Ze heeft rotte tanden, ruikt uit haar bekje. Beestje beestje toch…

Lief dier: Je hebt een eerste hulp behandeling gekregen. Je bent nog van streek he, effe de weg kwijt.

Tegen woensdag moet er verbetering komen, zo niet dan moeten we samen met de dierenarts een keuze gaan nemen. Ze krijgt nu een paar dagen de tijd, we geven haar het voordeel van de twijfel. We gaan je goed verwennen… slaap nu maar wat, je hebt al je krachten nodig.
 

10-03-2012
Duizenden dieren in de kou

08-03-2012
Vol klitten...



Deze zwerfkat kwam op zeer onregelmatige tijden bij onze vrijwilligster eten, helaas onbenaderbaar.
De eerste keer toen hij op bezoek kwam, zag hij er prachtig uit, mooi vol, lange haren. Nu is het doffe ellende, daarom hebben we hem met de vangkooi gevangen en is hij nu bij ons binnen.

Zijn haren zijn 1 en al klit, zo erg zelfs dat aan weerszijde van de flank en op de rug het net lijkt alsof hij in prikkeldraad is blijven hangen en die in 1 keer alle haren hebben uitgetrokken die dan ook samen weer 1 harde bal vormen.

We laten hem even een paar dagen aansterken ( is erg mager geworden), daarna laten we hem/haar helpen en trimmen.
Hij is nog erg bang: hij blaast en gromt soms, maar we kunnen hem toch al zachtjes over zijn kopje en neusje aaien.

Het vermoeden is dat hij voor de deur is afgezet, en vervolgens is toen alles mis gegaan.
Komt goed!


 

08-03-2012
Doezel ( FIV) nu ook diabeet

De laatste tijd dronk Doezel heel veel en moest hij veel plassen. Soms raakte hij verzwakt, zoals vandaag. Hij viel ineens om toen hij liep, dit was geen goed teken.
We vertrouwden het niet, hij liet symptomen zien van een diabeet...
We belden vanavond de dierenarts met de vraag of hij even wilde langskomen met een glucosemeter. En het was maar goed ook, want een normaal gehalte is 100, Doezel had een gehalte van 521! Officieel nu een suikerpatientje..
Hij heeft nu zijn insuline shot gekregen en we zullen over schakelen naar speciale voeding.
Doezeltje moet nu op vaste tijdstippen een half uur na het eten een shot krijgen ( mits hij goed eet) en we moeten hem goed in de gaten houden.
Wat kun jij nog NIET krijgen he lieve ouwe reus? Het zit jou nou nooit eens mee.
Maar na het spuitje klom je weer als vanouds via onze benen omhoog om weg te kunnen zwijmelen in onze armen.
En gaan we op bed zitten? Dan komen we het eerste uur niet meer weg, Doezel palmt je helemaal in, dat is qualitytime he lieverd.
Komt goed, we zullen je goed verzorgen, maar we hopen nu echt dat voor jou ook een keer het tij zal keren en alles alleen maar goed gaat.
 

06-03-2012
Kobe zijn staart is deels geamputeerd


Zo lig je de avond daarvoor nog lekker bij de open haard....


Dag erna de staart eraf!

We hadden al een vermoeden dat er iets mis was met de staart ( stond niet op rontgenfoto).
Het laatste stuk van de staart was al  'dood' en vanwege het risico op gangreen is er een deel van de staart vandaag geamputeerd. Nou, ze hebben jou flink te grazen gehad Kobe... er moet een auto volledig over zijn achterkant zijn gereden, poeh!
Het goede nieuws is dat er geen operatie aan zijn heup moet worden gedaan en dat hij vandaag aan zijn redder liet zien dat hij nu prima op beide achterpootjes kan lopen:-) 
Je bent geweldig Kobe!

ps: hier een fantastisch filmpje van Kobe:
http://www.youtube.com/watch?v=8ALvIzTHyHY 
 

06-03-2012
Schrik niet!

Ons spoedgevalletje van vorige week heet nu Stevie Wonder (zie februari).
Dit diertje was net op tijd binnen. Totaal uitgedroogd, doodziek. Nu is de niesziekte fel doorgebroken, het is effe ellende met ons ventje. Maar hij krijgt nu de juiste antibiotica, neusdruppels en pijnstillers. Gek genoeg eet meneer heel goed, heeft een oer karakter.Hij is ook ontzettend lief.
Stevie zijn oogjes zijn niet meer te redden, hij is blind. Hij zal ook blind blijven, alles gaat op reuk en tast.
Maar we hebben geloof in hem, en hij heeft geloof in ons. Je bent een kanjer lieve lieve schat. Straks is alles oke en blind, tja, blinde mensen redden zich ook, en we zien dat jij dit ziet zitten. We maken er geen drama van.
Hopelijk snel weg met die snottebellen!

03-03-2012
Geslaagde actie vandaag!


 

Meer fotos HIER

Met 19 man sterk zijn we allereerst verkleed in Dilsen bij een kruispunt gaan staan. We deelden gratis knuffels ( met kaartje om de nek) uit aan automobilisten.
Deze dieren hadden nu een baasje gevonden.
Nu de echte diertjes nog in de regio Maaskant, want zij staan nog altijd in de kou. Er is geen dierenasiel voor handen en men kan nergens met de dieren terecht.
Via deze actie wilden we aantonen dat wij voor hen opkomen en voor hen in de bres willen springen, nu nog de medewerking van de gemeenten... wanneer openen zij hun ogen?
De automobilisten waren razend enthousiast en passeerden ons geregeld met luid getoeter en duimen omhoog. Ja we hadden succes.
Helaas kwam na een dik uur de politie al in opdracht van de burgemeester : we moesten vertrekken. Geen probleem, gaan we toch gewoon ergens anders staan?
We zijn nog op de markt in Eisden gaan staan en vervolgden onze actie. Men doneerden ons centjes en men vond het hoog tijd voor een goed asielbeleid!
Na het uitdelen van ca 800 knuffels zijn we moe maar voldaan naar huis vertrokken. Neen, we geven nog niet op, we blijven vor hen vechten, voor hen die nergens, maar dan ook nergens terecht kunnen...

02-03-2012
Drie maart knuffelactie!

Nog een paar uurtjes, en het is tijd voor onze knuffelactie!

We zijn rond half elf te vinden in de gemeente Dilsen (kruispunt europalaan, rijksweg).
U kunt ons niet missen, want verkleed als hond en kat zullen wij dierenknuffels aanbieden.... volg het knuffelspoor...dan zie je zelf waarom ... 

02-03-2012
Spoedmelding 29 februari

Korte update van onze spoedmelding uit Neerpelt. Hij is nu stabiel genoeg om naar ons opvanggezin te verhuizen. Een deel van zijn bloedtest is binnen, een heel hoog ontstekingsbeeld. Maar vanavond mag onze opvangmamma hem lekker in haar armen sluiten en de verdere verzorging doen. Wordt vervolgt...



Adoptie
Adoptieformulier kattenbemiddeling@zwerfkat.com
0031 (0) 6-27301673 (NL)
0032 (0) 475-749636 (B)
Steunen
Belgie
IBAN: BE11001382313048
BIC: GEBABEBB

Nederland
IBAN: NL29INGB0009480375
BIC: INGBNL2A

t.a.v. Zwerfkat in Nood II,
Postbus 58, 3630 Maasmechelen
Belgie



© VZW Zwerfkat in Nood II. Alle teksten, foto's en videomateriaal vallen onder het copyright van VZW Zwerfkat in Nood II.
Geen van deze teksten, foto's of video's mogen zonder schriftelijke toestemming gebruikt worden door derden.
ANBI Status
Provincie Limburg