Logo VZW Zwerfkat in Nood II

Wat maken we mee


2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | Eerdere berichten

December | November | Oktober | September | Augustus | Juli | Juni | Mei | April | Maart | Februari | Januari

31-05-2015
Jonge kittens horen samen te blijven!



Er werd een piepjong kittentje binnengebracht bij het Felixproject. Dit poesje woog nog maar 100 gram en was amper een paar daagjes oud! Schijnbaar zijn er kinderen mee gaan rondlopen. Maar er zouden er nog drie moeten zijn daar, dus werd een zoektocht gestart. Blijkbaar hadden weer andere mensen 2 kleintjes binnen genomen en het vierde kitten zou mee zijn gegaan met een jong meisje. Ook daar is naar gezocht, maar helaas niet gevonden. We begrepen dat de mamapoes er niet naar zou omkijken. Is dit, omdat ze niet met rust werd gelaten, of is het echt zo.
En we willen dat 4e kittentje alsnog hebben, want je kunt echt geen nest uit elkaar gaan halen op zo'n jonge leeftijd! Kittens van 1 a 2 dagen oud, hebben speciale zorg nodig!
We hebben in elk geval de drie kittens overgenomen, maar ons hart breekt bij de gedachte dat er ergens nog een zusje of broertje is.
Nou, onze veldwerkster legde de drie hummeltjes lekker warm, en reed naar huis. En tot overmaat van ramp kreeg ze onderweg ook nog eens een klapband! Nou, de hulpdienst kwam een uurtje later en de auto kon weggesleept worden. Gelukkig sliepen de kleintjes rustig verder.
Om 1.00 uur 's nachts kwam ze dan veilig thuis met de kleintjes. Ze waren al aan het afkoelen dus hup, onmiddellijk de couveuse in.
We weten dat de kans waarschijnlijk klein is, maar we doen tevens een oproep naar de persoon die het 4e kittentje heeft meegenomen. Neem contact met ons op, zodat we ze samen kunnen herenigen! Niets is zo belangrijk dan de troost, steun en warmte voelen van je broertjes en zusjes. Gevonden in Maasmechelen. Onze GSM: 0495-285127. 
ps op de foto 1 van de kleintjes, een poesje.

31-05-2015
Bobbie is lief!

Het was weer even heeeeel druk op onze gsm, nou nou. De teller staat momenteel op 90 katjes in de opvang, en natuurlijk ook onze 3 hondjes niet te vergeten.
We zijn flink in de weer met het voeden van zoveel gulzige mondjes. De zelfstandige kittens mogen weer rekenen op een uitdagende speeltuin, met de nodige klimmogelijkheden. Anderen zijn weer wat ziekjes en liggen liever op een warme kruik, en worden vertroeteld door alle opvangouders. Overal is er wel wat te doen, we vervelen ons geen moment.
Dit is Bobbie, en hij is zo koddig! Hij werd gevonden in een tuin waar veel gewerkt werd. Er is nog gezocht naar zijn familie, en toen het rustig was, werd er geduldig op afstand gewacht. Uren verstreken, en geen teken van leven.
Bobbie werd binnengehaald en amuseert zich nu kostelijk in ons opvanggezin. Hij eet als een dijk, speelt naar hartenlust, gewoon een heel lief, schattig, aandoenlijk ohhh-aahhhh katje.
Overmorgen komt hij online op, en kan hij worden gereserveerd. Hoooo, niet allemaal tegelijk!

29-05-2015
Onze Emmy vanavond na haar derde operatie. Ze ligt in de recovery bij onze dierenarts en is net wakker.

Enne..operatie geslaagd! Het was een zware gecompliceerde operatie, omdat er op die plek al vaker is geopereerd. De angst zat er goed in. Ondanks dat we nu opgelucht kunnen ademhalen, blijven wij, en onze dierenarts voor een groot raadsel staan. Wat is de reden van al die breuken..
Voorlopig kan ze dan ook niet worden geadopteerd, totdat ze 100 % veilig is.
Emmy is een echt pubermeisje, met gekke streken en doldwaze fratsen. Zodra je haar roept, komt ze op je afgehuppeld en word je overladen met de meest liefdevolle kusjes.
Emmy, we hopen allemaal dat de derde keer, de laatste keer is. Het is genoeg geweest. Dank aan onze dierenarts Brecht voor zijn grote kundigheid. We willen je morgen snel in onze armen sluiten Emmy! Slaap nog maar een beetje x

29-05-2015
Het houdt niet op voor Emmy

Het is weer helemaal mis. Vanmorgen hebben we Emmy bij onze dierenarts achtergelaten, de derde operatie voor haar...

Op 13 april kwam Emmy, toen nog broodmager, bij ons binnen. Ze had een gezwel in haar lies en achteraf gezien was dit een blaasbreuk. Ze kreeg een spoedoperatie en deze leek even succesol.. Maar diezelfde week kwam de blaasbreuk weer terug! En hup, ze kreeg alweer een operatie, ditmaal nog meer risicovol, omdat er maar weinig spie...rweefsel over was om de breuk te sluiten. Ze was ook nog eens zo verschrikkelijk mager! En ja hoor, de operatie was zelfs meer dan geslaagd, we konden weer opgelucht ademhalen. Emmy was, hoe fragiel ze ook was, een heel pittig dametje. Ze at als een dijk en ze wilde niets liever dan knuffelen met de mensen. Een schatje!!
Weken gingen voorbij en Emmy was een blij huppelend jong ding. De grammen vlogen eraan, en weet je? Ze is nu momenteel al 1 1/2 kilo zwaarder geworden!
Emmy bleef de vrolijke puber, maar gisteravond, zomaar vanuit het niets... plop! Kwam er opnieuw een bult. Nee, laat het niet waar zijn, alsjeblieft!
Met de schrik om ons hart, belden we onze dierenarts. Hij schrok ook verschrikkelijk. Is het Emmy nu echt niet gegund? Gewoon lekker puberen en gezond zijn?
Vanmorgen is ze dus bij de dierenarts achtergelaten. Hij denkt aan een liesbreuk, maar een derde operatie gaat wel heel gecompliceerd worden. Er wordt gedacht aan een liesbreuk. Maar ze heeft veel littekenweefsel in haar buik, en de breukring is niet vinden. Zucht...er is in haar buik echt iets niet in orde. Onze dierenarts maakt zich ernstige zorgen over de steeds terugkerende breuken.
Emmy, we gaan weer heel hard voor jou duimen en heel veel kaarsjes opsteken. Je bent nog zo'n jonge blije meid, zo onschuldig. Je hebt nog een heel lang leven te gaan hoor

29-05-2015
Pim!

Veel kracht voelde hij niet meer. Hij was zo moe, moe van het buitenleven. Hij zag niet veel meer, zijn oogjes zaten dichtgeplakt.
Pim zocht hulp en liep een openstaande deur binnen. Nu we hem kennen, weten we wel waarom... zeg het maar Pim!

Ja Pim hier he. Paar maanden geleden zag ik het leven eigenlijk niet echt meer zitten. Ik voelde me zo moe, en hoorde mijn hongerige buikje niet eens meer rommelen. Mijn vachtje was mijn vachtje niet meer. Het deed pijn. De klitten trokke...n zo hard aan mijn huidje. Veel kon ik niet meer zien. Het zicht was vertroebeld, slierten troep prikten in mijn ogen. Ik kon nog maar 1 ding doen. Hulp vragen bij de eerste deur die open stond. Al was het maar om me neer te kunnen leggen.
Zachte handen streelden mijn kopje, ik voelde een stroom van warmte door mijn gewonde lijfje gloeien. Daarna was het voor mij even een zwarte vlek.

We zijn nu een paar maanden verder en er is heel veel gebeurd! Ik voel me goed joh! Ik heb heel veel medicijntjes gekregen, en die verzorgende handen konden toveren! Ik kon weer zien, mijn oogjes deden geen pijn meer. Mijn buikje is tevreden en mijn stoute tandjes zijn getrokken. Ik ben wel aidspositief, maar ze zeggen dat ik daar toch best oud mee kan worden.
De dierenarts zag mij deze week en hij zei: " Neeee, dit kan niet, is dit diezelfde jongen? Wat zie jij er goed uit Pim!"
Leuk he, de dierenarts is lief. Ook de andere mensen zijn lief, jullie zijn allemaal lief, want ik word vertroeteld, da wil je nie weten!
Ik heb weer hoop, de zon heeft de wolken weggeduwd en de regen ingeslikt. Ik mag nu een huisje zoeken en dat is heel erg spannend!
Ik zoek een bijzonder baasje, eentje die weet van hoever ik ben gekomen en het niet erg vindt dat ik aidspositief ben. Joh, ik ben net zo de moeite waard als ieder ander katje, en dat zeg ik nu eens over mijzelf! Dag lieve mensen x

27-05-2015
EHBO voor onze vrijwilligers en gastgezinnen georganiseerd door DAC De4voeter!

Gisteravond kregen we een bijscholing ivm EHBO bij dieren; omgang shock bij dieren, maagsonde bij kittens, hypo bij katten, breuken, eerste hulp op straat, vergiftiging, verbranding, onderkoeling etc.
Dierenarts Saskia was eigenlijk ziek, ze had flink de griep te pakken, maar dat weerhield haar niet om gewoon te komen! Maar een microfoon zou nu wel handig zijn. Oke, regelen we!
Een zachte krakende stem. Onze bezorgdheid. "Morgen heb je helemaal geen stem meer Saskia! " Antwoord: "Dat is helemaal niet erg."
Tientallen vrijwilligers en gastgezinnen druppelden binnen. Sommigen kenden elkaar niet, hoe leuk is het bijeffect. "Ohh, heb jij die en die in de opvang, geweldig."
Op de parkeerplaats hielden we even een voorstelronde. "Oh heb jij Emmy! En jij die mama met de 6 kittens? Ohhh leuk." Heerlijk die samenkomst :-)
Saskia hield een boeiende lezing, het was muisstil. Met haar schorre, piepende soms fluisterende stem, hield ze dapper vol.
Dank je wel lieve Saskia, we zijn weer wat wijzer geworden en het smaakt naar meer.
Enne, onze fijne gastgezinnen kwamen echt van ver. Zelfs Antwerpen was aanwezig!
Dank je wel DAC de 4voeter voor deze ervaring, dank je wel Brecht. Ook dank aan Eetcafe D'n Huppel voor het belangeloos beschikbaar stellen van de ruimte. We hebben een super leuke leerrijke avond gehad!

25-05-2015
Je kunt het bijna niet geloven: Broer en zus!



Het nestje uit Hoeselt:er zit 1 heel klein muisje bij!
Piepkleine Aliana met haar schattige vlekjes. De verhoudingen van haar lichaampje zijn ook wat apart, maar ze eet gelukkig heel goed en komt goed aan in gewicht!
Verder doet ze alles zoals je mag verwachten. Sterker nog, als het om avontuur gaat, zal zij de eerste stapjes zetten! Het ziet er wel een beetje vreemd uit, als je zo'n een piepklein kitten van 155 gram ziet klimmen, rennen en spelen!"

25-05-2015
Nou, dat was op het nippertje....

Eergsteren kregen we een spoedmelding uit Genk. Twee hele zieke kittentjes, zwaar ademend, lagen buiten te kermen. Mamapoes was al 2 dagen niet komen opdagen en er moest zsm worden ingegrepen.
Kleine Luna ( links) en Lilli (rechts), hadden dringend medische zorg nodig, ze kregen het behoorlijk benauwd. Luna zakte zelfs in een hypo. Terwijl we naar haar keken, kiepte ze om en raakte van de wereld.

Spoedritje! Onze dierenarts gaf haar onmiddellijk onderhuids vocht, plus de nodige medicijntjes. Gelukkig krabbelde Luna weer op en was het vooral belangrijk dat ze voedsel kreeg. Echter... Luna wilde helemaal niet eten, ze hield haar kaakjes stijf op elkaar en spuugde uit, wat we erin konden krijgen. Maar meisje toch, en ook zo benauwd, he toch!
We konden niet anders, dan maar overgaan op een maagsonde. Met een klein slangetje konden we via haar slokdarm, de maag bereiken. Op deze manier hoefde ze niet te vechten en konden we haar keurig van de belangrijke voeding voorzien.
Nou, wat een arme schatjes zijn jullie toch... maar weet je? Het komt helemaal goed! Jullie krijgen nu alles wat nodig is, met bovendien nog eens een extra portie liefde er bovenop.

19-05-2015
Vier hongerige snoetjes

Vandaag kregen we een melding uit Hoeselt. Bij mensen in de tuin, staat een eendenhok, daar lagen warempel vier kleine hummeltjes in. Met z'n viertjes in een klein hokje.
Mamapoes was al 2 dagen niet meer gesignaleerd, dus de buikjes begonnen flink te knorren.
Vandaag werd de situatie nijpender, dus werden we gebeld.
We hebben de 4 kleine schreeuwerdjes opgehaald en zagen dat hun oogjes al open waren. We schatten ze een weekje of twee. Ze voelden wel wat koud aan, dus eerst lekker opwarmen!
Daarna? Aanvallen!! Gulzig dronken ze hun flesje leeg. Komt goed lieve hummeltjes, we gaan lekkere ronde blije kittens van jullie maken, beloofd!

11-05-2015
Spekkenactie!

Heb jij ook zo'n trek in een lekkere spek?

Nou, dan komt dat helemaal goed, want we hebben overheerlijke echte Belgische spekken! Hmmmm...
En weet je wat nou zo leuk is? Jij hebt wat lekkers en wij worden gesteund!

Zwerfkat in Nood EN Villa Vagebond ( ons kattenasiel) organiseren samen deze grootse spekkenactie! Het hoogseizoen is al in volle gang en wij kunnen alle centjes ontzettend goed gebruiken voor onze opvangertjes èn om de deuren van ons langverwachte asiel te kunnen openen.
En weet je, onze spekken zijn nog betaalbaar ook! 1 zak kost 3,50 euro en neem je er 2? Dan betaal je slechts 6 euro!
Nou, wat denk je.. gaan we lekker snoepen?
We werken met afhaalpunten, dus je hebt kans dat er bij jou eentje in de buurt zit. Komt ie!

België: Eisden, Maaseik, Bilzen, Lanklaar, Opgrimbie, Bree, Rijkhoven, Kinrooi, Genk, Kortessem, Meise, Schoten, Ekeren, Kontich en Tongeren.
Nederland: Maastricht, Landgraaf, Geleen en Born.

Hoe bestellen?
Stuur een mailtje naar steun@zwerfkat.com met je naam, adres, afhaalpunt en het aantal zakken dat je wil bestellen. Je krijgt vervolgens een bevestigingsmail met onze bankgegevens, zodat je het bedrag kunt overmaken ovv spekkenactie. Na ontvangst van betaling is jouw bestelling gereserveerd!
Eind mei liggen de spekken klaar bij de genoemde afhaalpunten, je hoort van ons wanneer precies.
Dus...trek in een spek? Trakteer jezelf eens!

11-05-2015
Vier piepkleine muisjes

Enkele dagen geleden kregen we een telefoontje ivm moederloze kittens. Toen ze in haar tuin keek, zag ze dat er 4 kleine kittentjes in het konijnenhok lagen! Ojee.
Ze hoopte dat mamapoes nog zou komen opdagen, dus ze nam afstand van het hok en wachtte af... Uren verstreken en het werd al avond. Nog altijd geen mama te bespeuren.
Ook nu moest weer ingegrepen worden, helaas, maar waar....
Natuurlijk wordt er nog gezocht naar de mama, maar wij zullen toch echt ons moeten ontfermen over deze kleintjes. Gelukkig gaat het goed! Ze zijn nu een weekje oud, liggen zoetjes in de couveuse en drinken braaf hun flesje. Welkom Pleuni, Mo, Seth en Vincent!

11-05-2015
Piep!

Dag klein katertje, het is me wat he. Je liep daar zo alleen in een wei, geen soortgenootjes om je heen. Wat was er gebeurd met jou?
Gelukkig werd je gespot en opgepakt, dat vond je wel een beetje eng.
Ook bij ons kroop je het liefst eventjes weg, onzichtbaar, kijk niet naar mij!...
Maar je liet je gelukkig wel oppakken, dat weer wel. Nou, dat komt wel goed met jou! Neem jij maar alle tijd hoor, wij gaan nergens heen.
Straks willen we pretoogjes zien, beloofd?

11-05-2015
Voedselactie Maxi Zoo Lommel

Weer een fijne voedselactie! Er is weer het broodnodige binnengehaald. Met dank aan onze vrijwilligers en de Maxi Zoo!

10-05-2015
En weer 5 snoetjes erbij

Binky kwam enkele dagen geleden bij ons binnen samen met haar zus en drie broers. Ze werden al een tijdje verzorgd door een lieve mevrouw, omdat de schuwe mamapoes plotseling was vertrokken.... Dit is inmiddels al enkele weken geleden.
We zien duidelijk dat de mevrouw heel goed voor deze 5 kleine druktemakertjes heeft gezorgd! Ze zien er goed uit, ze zijn lief en vooral lekker gek en speels. En vanaf het eerste moment in onze opvang, renden ze al achter elkaar aan, en vonden ze de nieuwe omgeving helemaal niet brrrrr eng ofzo:-)

10-05-2015
Net op tijd gered van de grasmaaier

Vanmiddag was de melder zijn tuintje aan het kortwieken. De grasmaaier werd uit de schuur gehaald, dus zo gezegd, zo gedaan.
Maar tijdens het grasmaaien, zag de melder iets bewegen in de tuin. Verhip! Daar lagen 4 piepkleine kittentjes, met de oogjes nog dicht. Pffff.
Er werd een verstandige beslissing genomen: afstand nemen, stoppen met werk, en afwachten of mama zou terugkomen....
Ze kwam terug, maar nam helaas maar 1 kleintje mee. Mama was nog heel jong.
Er werd langer gewacht. De uren verstreken, en de kittens begonnen te piepen. Ze koelden al snel af, dus vanavond werden we gebeld.
Ondertussen was mama nog altijd niet teruggekomen en de kleintjes begonnen snel af te koelen. Het werd nu tijd om in te grijpen.
Ze liggen nu veilig in de couveuse en hebben alle drie uit het flesje gedronken. Maar och, ze zijn weer zo piepklein, ze wegen amper 88 gram, we vermoeden een dag of 1 a 2.
Mama en haar kleintje wordt gezocht, ondertussen zullen wij zo goed mogelijk voor haar kindjes zorgen....

06-05-2015
De eerste dumpactie bij ons kattenasiel Villa Vagebond?

Veel mensen weten dat wij bezig zijn met de verbouwing van een heus kattenasiel in Maaseik. We zijn nog niet klaar, maar  we hebben een zwaar vermoeden dat dit meiske uit een rijdende auto is gesmeten....

Vanavond vond onze huisbaas vlak voor ons kattenasiel, een lichaampje op straat. Ze lag tegen de afrastering aan. Daar lag ze dan... in the middle of nowhere, even helemaal van de wereld.
Ze werd naar binnen gedragen en was verschrikkelijk aan het trillen en aan het piepen. Pijn en over haar toeren. Ze was kletsnat en heel mager. Dit lappenmeisje was aan het bloeden, dus besloten we eerst snel een bezoekje te brengen aan onze dierenarts. Wat bleek nu? Onder al haar voetzooltjes zaten verse schaafwonden en ook onder haar staart had ze wondjes.Daar kwam al dat bloed vandaan, dus het was net gebeurd.
We weten dat zulke schaafwonden, heel goed ontstaan kunnen zijn, wanneer ze bv. snel uit een rijdende auto zou zijn gegooid. Is dit jouw verhaaltje lieve meid? Kon je het ons maar vertellen he...
Ze heeft tevens ook nog eens een flinke hartruis, dus ze moet nu even goed in de gaten worden gehouden. Is dit tijdelijk, door alle paniek, pijn etc? Of is het aangeboren..
Het is een lief diertje. Ze blijft deze nacht bij onze dierenarts ter observatie, even goed in de gaten houden...
Had jij een baasje lieve schat? Of heeft jouw baasje jou uit de auto gegooid, we weten het niet!
Maar nu ben je veilig, alles is oke lieffie x

06-05-2015
Johnnie Wonder!

Kent u hem nog, ons wonderkatertje Johnnie? Na een vreselijk ongeluk, waarbij zijn staart bijna compleet van zijn lijfje was afgerukt, moest hij, om zijn leven te kunnen redden, verder als staartloze kat. Indien u een sjieke kat zoekt, dan heeft Johnnie zich voor u veranderd in een Manx kat, u weet wel, zo’n dure raskat zonder staart.

Zoals u ook wel bekend is, heeft een kat een staart nodig om zijn evenwicht te kunnen bewaren. Maar Johnnie is dit niet bekend. ...Zonder staart, springt en buitelt hij, loopt over de smalste richels, en heeft hij geen enkel probleem zijn evenwicht te bewaren. Hij “hangt” de clown uit en kijkt je bij al zijn grappen aan met een blik van: "Heb ik het niet goed gedaan, dan doe ik het nog wel een keer."
Johnny heeft het zwaar gehad. Zijn operatie was een knap staaltje vakmanschap en de revalidatie was heftig.
De breuk van zijn staart zat nl. erg hoog en de ontsteking was al ver gevorderd. De dierenarts moest opereren tot achter de sluitspier en dat was niet niks. Veel van jullie lieve mensen hebben toen ook een donatie gedaan voor deze lieve schat.
Johnnie Wonder is super relaxed en ondeugend. Soms denken we wel eens, dat hij blij is om zonder staart verder te moeten. Je ziet hem soms denken; "Dat gekke zwiepding, het zat me eigenlijk alleen maar in de weg. Opgeruimd staat netjes!"
Johnnie Wonder is een bijzonder ventje, hij heeft het toch maar mooi allemaal doorstaan. Go Johnnie!

01-05-2015
Minous bevallen



Minous liep een 2-tal weken af en aan in de tuin van de meldster. Het viel haar op dat Minous een flinke buik had en waarschijnlijk zwanger was. Navraag in de buurt leverde geen eigenaar op en wij werden gebeld voor hulp.
Bij haar opvangmama kreeg ze een heerlijk plekje waar ze lekker kon vertoeven. Zo kon ze zich in alle rust voorbereiden op de bevalling. Eergisteren was dan het grote moment!
Minous beviel van maar liefst 5 schattige kleintjes.
Ze lijken allemaal als twee druppels water op mama!
Mama Minous en de kleintjes maken het goed. Kijk eens naar dit lieve gezinnetje...



Adoptie
Adoptieformulier kattenbemiddeling@zwerfkat.com
0031 (0) 6-27301673 (NL)
0032 (0) 475-749636 (B)
Steunen
Belgie
IBAN: BE11001382313048
BIC: GEBABEBB

Nederland
IBAN: NL29INGB0009480375
BIC: INGBNL2A

t.a.v. Zwerfkat in Nood II,
Postbus 58, 3630 Maasmechelen
Belgie



© VZW Zwerfkat in Nood II. Alle teksten, foto's en videomateriaal vallen onder het copyright van VZW Zwerfkat in Nood II.
Geen van deze teksten, foto's of video's mogen zonder schriftelijke toestemming gebruikt worden door derden.
ANBI Status
Provincie Limburg