Logo VZW Zwerfkat in Nood II

Wat maken we mee


2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | Eerdere berichten

December | November | Oktober | September | Augustus | Juli | Juni | Mei | April | Maart | Februari | Januari

30-04-2013
Onze markten

Afgelopen zondag waren we present op de rommelmarkt in Lanklaar!

Vandaag waren we present op de oranje braderie in Landgraaf

Dank aan deze lieve vrijwilligers, want zij hebben met heel veel plezier en allemaal in hun vrije tijd! veel centjes binnengebracht voor onze opvangertjes. Super!! Dank je wel.

30-04-2013
De hemel is weer een sterretje rijker

Tina was een zeer populair poesje. Een klein wondertje, een zeer dapper klein hummeltje.
Vanmorgen is Tina in alle rust en sereniteit in de armen van haar opvangmama ingeslapen.
Tina kwam enkele weken geleden bij ons binnen, weet u nog? Ze had zware neurologische problemen en dwangneuroses. Het leek even de goede kant op te gaan.. de neuroses leken te verminderen en ons hart maakte steeds een sprongetje als we zagen hoe vrolijk ze rond huppelde.
Een week geleden verschenen de eerste wolken voor de zon. Haar eerste epileptische aanvallen begonnen...daarvoor kreeg ze druppeltjes.
Het hielp niet, haar aanvallen werden erger, frequenter, soms 4 a 5 keer per dag. Tina werd moe, heel moe, er was niets meer over van dat vrolijke bengeltje. Gisteren verscheen er een hele grote donkere wolk... ze kreeg maar liefst 8 aanvallen, en werd een lappenpopje het cirkellopen was weer begonnen. Een spoedrit naar de dierenarts, ze kreeg valium en werd aan een infuusje gelegd. Diep van binnen wisten we het eigenlijk al... hier was de grens bereikt.
Haar opvangmama nam vanmorgen afscheid, het is goed geweest voor het kleine meiske. Het mocht niet zo zijn, haar hersentjes waren echt te zwaar aangetast.
De laatste week was zeer intensief geweest voor haar, ze had continu zorg nodig en kon niet alleen worden gelaten. En nu? Nu is er leegte en wordt ze verschrikkelijk gemist. Ze krijgt een mooi plekje in de tuin, want ze hoorde erbij, ze was een deel van het gezin.
Lieve opvangmama, je hebt gevochten voor haar, tis oke zo. Tina, het is zo oneerlijk, je hebt op iedereen zoveel indruk gemaakt, we zijn blij je gekend te hebben.
Dag sterretje, dag dapper klein meisje, rip.

29-04-2013
Tobias

Ik heet Tobias, ben zwaar gehandicapt en niet zielig!
Enkele jaren geleden kwam ik als kleine hummel met mijn familie in de opvang bij Zwerfkat in Nood. We waren heel erg ziek en zelfs zo ziek, dat iedereen van mijn familie stierf, behalve ik... dit waren echt vreselijke tijden.
Maar wat was dat dan? Ik had kattenziekte, een hele nare vreselijke slopende ziekte. Het virus zat ook in mijn lijfje en heeft toen mijn kleine hersentjes aangetast. Ik kan niet lopen.
Ik had al snel een fijn huisje gevonden en nu zijn we nu enkele jaren verder en ik geniet intens van het leven al schuivend en wiebelend. Het leven is mooi!
Ik maak wel wat rommel in huis en ik kan niet op de kattenbak, maar hey... ik hou rekening met ze: ik plas en poep achter elkaar in het zicht van mijn baasjes, dus dan staan ze al bemoedigend klaar met hun keukenrol:-)
Ik heb de ultieme kans gekregen bij Zwerfkat in Nood, maar ik weet dat veel gehandicapte dieren in verschillende asielen geen tweede kans krijgen, dus ik ben een bofkont.
Katten op drie poten, blind, noem maar op, ik vind dat ik voor hen moet opkomen, dus daarom treed ik nu naar voren, het is nodig.

28-04-2013
Het gaat goed met de familie

Na de grote verhuizing accepteerde mama haar kindjes niet tot vanmorgen 6 uur. Na veel sussende woorden, streeltjes over haar koppie, ontspande mama en begon ze zelfs te spinnen. Voorzichtig de kittens erbij gelegd en twee werden er geaccepteerd, de andere twee kregen nog even het flesje.
We zijn nu in de avond en ja.... mamapoes Dagmar is verliefd geworden op al haar kleintjes en ze doet enorm hard haar best om ze zo goed mogelijk te vertroetelen. Na een slechte start van nachtflesjes, drinken ze nu gulzig bij de echte mama. Ze horen er allemaal bij, mama houdt ze in de gaten. Ze worden daarna 1 voor 1 uitbundig gewassen en ze blijft nu lief bij hen liggen.
En Dagmar was zogezegd schuw? Ze spint en geniet van onze aaitjes, het prachtig dier, supermama, wat zijn we toch blij met jullie. En wat heb je toch een mooie kindjes!
Het was het nachtelijk avontuur dubbel en dwars waard!

27-04-2013
Nachtelijk drama

Zo, dat hebben we er ook weer opzitten, alles zat echt even helemaal tegen gisteravond en nacht.
Melding uit Houthalen: de buurvrouw had een doosje met net geboren kittens gebracht bij de meldster, want "schuwe" mamapoes was bevallen in haar tuin.
Onze allereerste vraag was: " waarom is dit nest weggenomen? Ze moeten terug naar de moeder".
Ze zouden niet terug in de tuin van de buurvrouw mogen.... dus schakelden we per direct onze veldwerkster in. Een onmiddellijk bezoek was van levensbelang. Moeder en kittens gescheiden, dat ging er bij ons niet in.
Onderweg kregen we bericht dat mamapoes was opgepakt en zich nu bevond in het huis van de meldster, maar de kittens werden niet geaccepteerd door mama. Er klopte iets niet, was dit wel een zwerfkat? We raakten in verwarring, daar stonden we dan: met een doosje kittens en een mama die over haar toeren door het huis sloop en niet apart kon worden gezet. Onze gsm draagster heeft een rondje afgebeld en godzijdank noodopvang gevonden voor dit gezinnetje. Wat maakte het zo zwaar? 'S avonds laat opvang vinden voor een moeder die misschien haar baby's niet zou accepteren, dus er moesten ook flesjes gegeven worden.
Het lukte.
Onderweg in de auto werd moederpoes niet goed. Zeldzaam dat we onze vaste dierenarts niet aan de baan kregen, dus we besloten de dierenarts van dienst te bellen. " Nu nog? Kom maar morgenochtend." En daar sta je dan....machteloos, de baby's begonnen te krijsen, ze hadden honger. Het was inmiddels 00.00 uur. Snel naar huis en mama en baby's rust geven, zo belangrijk nu.
Mama herpakte zich die nacht, maar ze was zo over haar toeren en liet haar kindjes links liggen. De opvangmama heeft de nacht flesjes gegeven en pas vanmorgenvroeg, na veel sussende woorden, streeltjes over haar koppie, ontspande mama en begon ze zelfs te spinnen. Voorzichtig de kittens erbij gelegd en twee werden er geaccepteerd.
Ze weet nog niet zo goed wat ze met alle vier aan moet, maar we houden hoop... wordt vervolgd...

25-04-2013
Tina ons zorgenkindje

Deze kleine dappere kitten ( 6 weken oud) verblijft nu al enkele weken bij ons. Tina balanceerde even tussen leven en dood, maar ze herpakte zich.
Echter hield ze er neurologische problemen aan over, plus gezichtsverlies, dwangneuroses en een algehele achterstand. Conclusie was een waarschijnlijke besmetting van toxoplasmose. Medicaties en aan de slag!
Toch stonden we allemaal perplex van haar doorzettingsvermogen. Ze was niet van plan om op te geven en haar vrolijkheid werkte aanstekelijk.
Ook al liep ze soms tegen een muurtje, of draaide ze een rondje om haar as, ze ging en gaat al huppelend door het leven. Vrolijk, lief, aandoenlijk een recht-in-je-hart katje.
Elke dag een stapje vooruit, het botsen verminderde, het cirkel lopen werd gereduceerd.
Maar verdorie eergisteren ging het weer even mis. Ze kreeg maar liefst drie korte epilepsie aanvallen. Ook dat nog! Ze was even van de wereld. Daarna stond ze weer op en deed alsof er niets aan de hand was.
Zo jong en nu al deze aanvalletjes, poeh. Onze dierenarts bestelde per direct de nieuwste medicatie tegen epilepsie.
Alles voor jou lieve Tina meisje, niets is teveel. En jij? Jij huppelt en speelt: wij kunnen enkel maar glimlachen.

ps ziet u haar zwarte schoonheidsvlekje naast haar neus?

25-04-2013
Onze vier aapjes


Hallo allemaal, ik ben Stain (spreek uit als Stijn) Ik ben de leukste en stoerste van ons 4. Dat zal je wel merken op het filmpje. Waarover ik het wil hebben? Over jullie mensen! Jullie zijn grappig.
Vandaag kregen we een ruimer appartement van ons opvangmoeke. Ze zei: "het is wel een hondenmand, maar daar gaan jullie meer plaats in hebben". Jawadde! Van 1 kamer naar 4 kamers ofzo. Maar die hond zie ik toch niet hoor, dus volgens mij is die moeke een beetje gek. Zo zegt ze ook dat ik dalmatier vlekken heb. Euh even gevraagd aan mama Lucky, een dalmatier is wel een hond hè! Toen straks stond opvangmoeke te zwaaien aan het venster, ik riep: "mama mama die doet weer gek". Maar volgens mama Lucky was die de ramen aan het wassen? Huh?
Ik moet nog veel ontdekken samen met mijn broertjes, we zijn nu 2 weekjes jong en wegen dik 300 gram.
Soms denk ik dat we dronken worden van de melk, hihi heb je ons zien waggelen op het filmpje? Zo nu terug lekker tegen mams opkruipen!

23-04-2013
Hoe gaat het met onze gedumpte schatjes?

Enkele dagen geleden werd er een dichtgeplakte doos gevonden op een wandelpad in Waltwilder. Inhoud? Twee baby's van twee weekjes oud!
Het gaat ondertussen uitstekend met Hans en Danielle ( vernoemd naar de melders)
Hansje heeft toch voor de fles gekozen, tot ergernis van zijn zus. Hans neemt nl. de tijd hiervoor. Wanneer hij als eerste mag drinken, breekt zijn zus in de tussentijd de couveuse af om duidelijk te maken dat zij ook honger heeft.
Ze zijn gelukkig het vervelende avontuur vergeten en beginnen al te spinnen als de surrogaat moeder ze uit de couveuse pakt.
Na de fles is het speelkwartier: ze beginnen al met de pootjes te spelen en vinden het heerlijk om gekroeld te worden op de buikjes.
Het is dan zalig om ze te knuffelen en in slaap te zien sukkelen. Hup weer de warme couveuse in om een paar uurtjes te slapen.

21-04-2013
Gedumpt in Waltwilder



We kregen een noodoproep binnen uit Waltwilder.
Tijdens het wandelen met de hond, trof men op een bospad een grote dichte doos aan. Het zag er verdacht uit, want de doos was dichtgeplakt met zilver tape en er kwam geluid uit!
Toen de doos werd opengeritst, was de vondst meer dan duidelijk... daar zaten ze dan: twee kleine hulpeloze wezentjes in een kale kartonnen doos, als oud vuil gedumpt!
Snel meepakken en naar een kennis. Wat te doen, help! De oogjes zijn nog niet zo lang open, ze werden twee weekjes oud geschat.
Toen zijn wij gebeld, we hoorden de paniek in de stem, maar gelukkig konden we deze kleine zwartjes meteen overnemen.
We hadden geen idee hoe lang de bewuste doos met levende inhoud daar was gedropt, maar zoals u weet hebben zij om de paar uur voeding nodig.

En daar zijn ze dan, onze Hans en Danielle ( genoemd naar de vinders), lekker tevreden in de couveuse nu. Ze zien er eigenlijk uitstekend uit, dus dit betekent dat zij zeer goed verzorgd zijn geweest door hun natuurlijke moeder.
Zeer droevig, om de kinderen weg te trekken van de mama en hen letterlijk te dumpen, want daar is geen twijfel over mogelijk.
Danielle drinkt al goed uit haar flesje, maar Hans moet nog even wennen ( vrouwen zijn nou eenmaal altijd wat sneller:-))
Jammer dat de dader hier ongestraft mee weg komt...hier maken we ons echt boos over.

21-04-2013
Beroemde Tijgertje heeft zijn gouden mandje gevonden!

Kent u hem nog? Tijgertje werd aangereden en voor dood achtergelaten.
Tijgertje kreeg een spoedoperatie, omdat zijn middenrif was gescheurd. De operatie was succesvol, ondanks dat de dierenartsen dachten dat hij het niet ging halen. Hij moest ook nog eens een bot operatie ondergaan: een plaat met schroeven in zijn achterpoot.
Deze ingrepen hebben ons een kleine 1200 euro gekost, maar dankzij een geweldige actie op onze website en facebook konden we beide operaties betalen door U voor ons dappere aapje! Nogmaals onze grote dank hiervoor.
Enkele dagen geleden heeft Tijgertje zijn controlefoto gehad en YES!. De foto zag er prima uit, de arts was zelfs verbaasd dat hij na zo'n ernstig letsel zo goed hersteld was. Onze dank gaat uit naar Sint Katarinaziekenhuis in Hasselt! En tadaaa: groen licht voor plaatsing:-)
Nou, dat hoefden we de kandidaten niet te vertellen. Gisteren is ons wondertje geplaatst bij een lief koppel. Maar liefst twee uur rijden had men er voor over, tja... wat wil je als je Tijgertje heet. Hij had erg veel indruk gemaakt op zijn baasjes.
In de toekomst komt er nog een tweede katje, maar nu heeft hij lekker alleenrecht en wordt hij in de watjes gelegd.

Lieve Tijgertje, jij hebt zoveel indruk gemaakt op ons allemaal: er werd gevreesd voor je leven en deze foto bewijst maar eens dat wonderen bestaan. Je was vanaf dag 1 al vol passie en enthousiasme, zo moeilijk om jou klein te houden, want jij wilde meteen de wereld omarmen, maar we moesten je in het gareel houden.
Je functioneert nu volledig zoals het hoort en kijk jou hier eens staan op je twee achterpootjes. Jij held!
Het ga je goed knap jong, je hebt ons allemaal verleid, maar er kon maar 1 jouw baasje worden, het ga je goed! Dag jochie.

19-04-2013
Help ons mee aan kattenzand

Onze viervoetertjes produceren nogal wat op jaarbasis.
Wat te denken van al dat jonge grut wat naast het spelen met al die leuke rondvliegende korrels, in veelvoud op de bak hun dingetje doen. En vooral als de familie diarree heeft, jippie!

We moeten dus nogal wat zakken aanslepen, gezien we gemiddeld 500 katten per jaar opvangen.
We zien onze voorraad slinken, dus nu moeten we weer heel veel zakken gaan scoren, helpt u mee? We kunnen alle soorten kattenbakvulling gebruiken: klontvormend, houtkorrel, grove vulling, you name it, wij zijn blij:-)
Misschien kent u wel een bedrijf dat ons zou willen sponsoren?

U kunt een mailtje doen naar steun@zwerfkat.com
Dank jullie wel allemaal! En de katjes weer blij, die kunnen het dagelijkse nieuws uit de krant weer volgen:-)

18-04-2013
Gijs, Lion King de tweede, moet herplaatst worden!

Dag lieve mensen , ik ben Gijs
ik leg alles een beetje uit, spelenderwijs.
Een half jaar geleden had ik mijn gouden mandje gevonden,
totdat er wat probleempjes ontstonden.
Ik ben een prachtige jongen, sta vol in het leven,
ben lief, heb een groot hart en veel kopjes te geven.
Maar een probleempje ahum, moet het je vertellen,
er lopen hier nog twee katten en moet echter vaststellen
dat ik hun bakje eten belangrijker vind dan vriendjes maken,
ik weet het, ik weet het, dit waren niet de afspraken.
Maar ik hou ook ZO van etennnn,
ik laat het bij geen enkele eetgelegenheid afweten.
Sorry, sorry, het is sterker dan mezelf, mag dit niet doen,
ik zal op dieet gaan, ik ga op rantsoen!
Maar die andere katten hoeven voor mij niet zo, ben liever alleen,
daarom word ik herplaatst, misschien komen wij wel overeen?
Je ziet het, ik ben de broer van Lion King,
mijn rode manen verraden de afkomst, ik kom uit adelijke kring.
Spiegeltje , spiegeltje aan de wand,
wie is de knapste King van het land?
Zet me op dieet, ik doe alles wat je wil,
zolang ik je maar mag koesteren, alleen en stil.
Mag ik bij jou mooi wezen en al mijn hartstocht tonen?
Mag ik mezelf zijn, en in jouw paleisje komen wonen?
Dan zoek ik jou en mag je mijn manen kammen voorzichtig en lief,
neem contact op met bemiddeling, dan ben ik jouw....
 

15-04-2013
Help mee met collecte Maastricht!



Lieve mensen,

Wij hebben fantastische hulp gekregen van de Sophia vereniging. Dit is een Nederlands organisatie die opkomt voor huisdieren in nood. Meer informatie is te vinden via http://www.sophia-vereeniging.nl/

Zij hebben voor ons vergunningen en collectebussen geregeld om van 6 tot en met 11 mei te collecteren in Maastricht. Een UNIEKE kans om veel centjes op te halen voor onze opvangdieren. Vooral met het oog op de drukke zomerperiode kunnen we het geld ontzettend goed gebruiken. En al het geld dat wordt opgehaald is voor onze organisatie! We hoeven niets af te dragen, concreet betekent dit dat ALLE CENTJES bij de dieren terecht komt. Een ontzettend goed doel dus! En... hoe meer hulp, hoe meer centjes:-)

Lukt het jou om van 6 t/m 11 mei één of meerdere dagen een paar uurtjes vrij te maken? Wil jij onze opvangdieren helpen en kun je naar Maastricht komen? Wij kunnen jouw hulp ontzettend goed gebruiken!
Laat ons zo snel mogelijk wat weten via: steun@zwerfkat.com
Alvast enorm bedankt!

14-04-2013
Herhaling: baasjes gezocht voor Raffel en Hummel!

Zes en zeven jaar geleden hebben de eigenaren Hummel en Raffel bij ons geadopteerd. Helaas kunnen zij niet meer voor hen zorgen. We zoeken dan ook een huisje voor beiden.

Raffel (geboren op 19-03-2005) en Hummel (geboren op 15-06-2005) zijn 2 katjes met een uitgesproken karakter.

Raffel is een echte jager en maakt ons vaak trots met een mooie muis of vogel. Hij is zelfs een paar keer thuis gekomen met een jong konijntje. Raffel laat zich horen als hij aandacht wil en geeft niet op met zeuren voordat hij gevoerd is. Hij is aanhankelijk en komt graag bij je op de bank zitten. Raffel is gewend buiten te zijn maar slaapt graag binnen.

13-04-2013
Tina, ons moeilijke poesje van gisteren




Ze gaat met sprongen vooruit, YES!

Gisteren: niet naar voren kunnen lopen, maar enkel naar achteren met omkiepen, maar vandaag..... loopt ze bijna normaal:-)
Ze loopt continu naar haar opvangmama toe, ze maakt geen rare bewegingen meer, ze eet goed, komt goed aan, ze bijt zichzelf niet meer dwangmatig in de pootjes, ze slaat niet meer ongecontroleerd met haar voorpootjes, kortom: we zijn helemaal gelukkig met deze enorme vooruitgang en zij heeft deze ultieme kans met al haar pootjes aangegrepen: de medicatie slaat aan! Haar zicht lijkt nog altijd beperkt, wie weet zal dit ook beteren.
Ze is een echte hartenbreker en ze is zo ontzettend lief en gewoon, zucht, geweldig! Tina, je bent heel bijzonder:-)

12-04-2013
We steken voor jou een kaarsje op

Soms
Soms valt het niet mee in de vzw...
Gisteren hebben we een kittentje overgenomen van vzw Felix. Het meiske zou rond de 4 weken zijn en kwam ook bij hen als spoed binnen.
Maar het is echt heel fout met dit katje.
Tina is haar naam. Op de foto ziet ze er best goed uit, maar in het echt is ze broodmager en ze heeft een dwangneurose en ook neurologische afwijkingen. Onze dierenarts ziet het somber in, maar ze krijgt nog eventjes het voordeel van de twijfel, omdat ze misschien toxoplasmose heeft opgelopen en daar bestaan medicaties voor.
Tina kan moeilijk eten ( ze wordt nu gedwangvoederd) ,ze lijkt blind, ze loopt naar achteren ipv naar voren en kukelt om, ze heeft ongecontroleerde bewegingen en ze heeft neurotisch bijtgedrag.
Ja, we weten het, het klinkt echt helemaal fout, maar als dit tijdelijk is en de medicaties zouden hun werk kunnen doen, dan hebben we haar leventje gered.
Maar als we geen verbetering zien, dan moeten we snel een beslissing nemen, want er zijn grenzen. Ze ziet er zo lief en koddig uit, en we begrijpen niet dat ze deze leeftijd van 4 weken heeft kunnen bereiken met zulke zware problemen. Het zal waarschijnlijk niet aangeboren zijn, onze dierenarts staat voor een groot raadsel en zit met de handen in het haar.
Kleine lieve Tina, we steken een kaarsje voor jou op, laat het geluk nou eens aan jouw kant zijn...

12-04-2013
Babyborrel

Vandaag is dit lieve moedertje met haar 4 baby's bij ons binnengekomen.
Het Felix Project belde ons met de vraag of we plek hadden voor dit kersverse gezinnetje. Gelukkig hadden we een reserveplekje vrij en konden we hen met open armen ontvangen.
In Maasmechelen werd deze toen nog zwangere poes gevoerd door enkele mensen. Maar omdat ze zwanger was, namen ze haar mee naar de dierenarts om te laten checken hoe ver ze al was...maar toen besloot poes maar meteen te gaan bevallen, dus het werd een babyborrel in de praktijk van de dierenarts.



Mama is niet alleen ongelofelijk lief voor haar kroost, maar ze vindt ons mensen ook heel erg gezellig.
Wat heb jij mooie kindjes zeg! En wat zien ze er toch tevreden uit, was papa misschien weggelopen uit de Sheba reclame? Zorg maar goed voor ze mam, we geven jullie genoeg ruimte voor nog vele prive momentjes samen.
Straks als de kinders groot en sterk genoeg zijn, mogen eventuele adoptanten op kraamvisite komen!

10-04-2013
Regelrechte dumpactie in Neerharen!



Vanmiddag ontdekte een alerte fietster midden in het natuurgebied Hochterbampd in Neerharen een mamapoes met 5 kleine baby's.
De familie lag in een oud versleten mandje (zie foto) op het jagerspad volledig weggestoken van de buitenwereld. Hoe harteloos kun je zijn!
In dit natuurgebied mogen geen auto's rijden en heerst er complete rust en stilte. Toch zag de dame een auto wegrijden en vervolgens vond ze dus deze levende verrassing.
Snel naar huis om Zwerfkat in Nood te bellen en dan roefff weer terug naar de plek, want wij zouden hen absoluut niet kunnen vinden. Onze collega was al snel ter plaatse en kon de familie in veiligheid brengen.
De baby's zagen er tevreden uit, dus erg lang hebben ze daar niet gelegen, was de dader dan de chauffeur van de bewuste auto?
Mamapoes is wat magertjes en tamelijk kaal op haar achterhand ( vlooienallergie?), maar ach ach, wat is ze lief! Ze was uitgehongerd, maar meteen helemaal gelukkig met haar mandje in haar opvangkamer en ze gaf ons voortdurend kopjes en vroeg non stop om aaitjes. Ze is zo ongelofelijk blij! Bij sommige baby's zat nog de navelstreng, dus ze worden rond de 5 daagjes oud geschat.
Nu komt alles goed lieve familie, maar hoe erg is dit toch weer, hoe wreed kan de mens toch soms zijn...


 

10-04-2013
Gastgezinbegeleiders gezocht!

Gastgezinbegeleiders zijn enorm belangrijk binnen onze organisatie, omdat zij de gastgezinnen van begin tot einde ondersteunen!
Zij zijn de schakel tussen de gastgezinnen en de verschillende werkgroepjes. De begeleiders zorgen ervoor dat alles op de juiste plek terecht komt binnen de vzw, zij begeleiden het gastgezin. Dit is goud waard!



Binnen onze VZW ligt ontzettend veel kennis opgeslagen over het opvangen van katten; je kunt altijd op iedereen terugvallen. Je moet dan natuurlijk wel bereid zijn om te leren, dus ervaring is niet vereist!
Indien zich gastgezinnen aanmelden, dan voeren de begeleiders de intakes uit met nieuwe gastgezinnen. Belangrijk hierbij is een goed inschattingsvermogen en mensenkennis. Enige zelfstandigheid in dit vrijwilligerswerk is ook van groot belang, maar uiteraard word je eerst ingewerkt.
Contact met gastgezinnen gebeurt meestal via de moderne communicatiemedia; we maken veel gebruik van e-mail. Daarnaast bouw je vaak ook een persoonlijke band op met je gastgezinnen.

Woon jij in Limburg ( NL/B) en heb je interesse of wil je meer informatie? Stuur dan een mailtje naar gastgezin4@zwerfkat.com

08-04-2013
Hoe gaat het met Nille


Angstige getraumatiseerde Nille zat meer dan 1 1/2 jaar in de opvang.
In februari dit jaar is ze geplaatst, lees maar even mee:-))

Hallo allemaal,
Sinds februari zijn wij (William en ik) de gelukkige baasjes van Nille.
We waren op zoek naar een poes en kwamen de advertentie op Marktplaats tegen. Ik heb gebeld en we mochten al snel bij Nille komen kijken. Nille was bang en blies daarom naar iedereen, maar we wilden deze uitdaging graag aangaan, omdat we al vermoedden dat ze in haar hart erg lief zou zijn.
De eerste paar weken hebben we veel bij haar gezeten en tegen haar gepraat. Ze was vreselijk angstig. Door Nille iedere dag aandacht te geven en haar brokjes te voeren, kroop ze langzamerhand uit haar schulp. Vooral mijn vriend vond ze wel lief en interessant. Voorzichtig liet Nille zich door hem aaien.
We zijn nu ruim 2 maanden verder. Overdag als we thuis zijn, zit ze nog veel onder het bed, maar 's avonds komt Nille tevoorschijn en komt ze met ons kroelen. Ze ligt dan ook heerlijk ontspannen op de bank of op het kleed. Als we opstaan, gaat ze er als een haas vandoor, maar even later komt ze weer terug en laat ze zich weer aaien en komt ze koppies geven.
We zijn heel blij dat Nille bij ons woont en dat ze zich hier steeds meer thuis voelt. Hopelijk gaat ze ons nog meer vertrouwen en voelt ze zich hier fijn en op haar gemak. Wij kunnen inmiddels niet meer zonder haar!
Groetjes Lenny!

05-04-2013
Na de operatie....



Wat is ze toch een dapper Nijntje. Sabientje is enkele dagen geleden gevonden op straat en we hebben haar poot moeten laten amputeren, vanwege een open breuk.
Gisteren mocht ze opgehaald worden bij onze dierenarts en ze verblijft nu bij onze opvangmama. Wat heb jij een mooi jasje aan kleine knabbel! Ze heeft ook nog eens intensieve zorg nodig omdat er risico op infectie is. Het bot en de huid waren nl al geinfecteerd, dus moeten we eventjes extra opletten.
Ook is ze ach zo mager... wat heeft ze toch al die weken afgezien. Ze heeft 24 uur per dag geleefd met pijn en pijnstress.
Maar hee, ze rent al goed op haar 3 pootjes, en dat al de dag na de operatie:-)
Wanneer ze wordt geaaid, dan voel je haar ontspannen en dan kiept ze om.
Ze is superlief en heeft een enorme sterke wil . Ze moet elke dag verschoond worden en dan krijgt ze een schoon pakkie aan, dat geeft nogal wat weerstand bij de jonge dame. Jaja, twee man sterk nodig hoor.
We zijn blij dat we voor haar mogen zorgen. Het zal heel wat inzet vereisen de komende dagen, maar dat heeft haar opvangmama er heel graag voor over. Zet em op, allebei!

04-04-2013
Loterij bijna afgelopen, nog 31 lootjes!

 

De eerste ronde is uitverkocht, daarom hebben we besloten een tweede ronde te doen. Maar...ook daar zijn al 69 lootjes verkocht, dus nog 31 te gaan!
Er is een hele mooie prijs te winnen en wel deze krabpaal "Banana-Leaf krabpaal "Paradise" ( hoogte 158 cm). Zou uw viervoeter niet heerlijk kunnen ravotten en relaxen op de deze krabpaal?

De lootjes kosten €3 per stuk en u kunt kiezen tussen nummer 0 t/m 99. Voor deelname doet u het volgende: Stuur een e-mail naar steun@zwerfkat.com met:
- Uw persoonsgegevens.
- Het aantal lootjes dat uw wilt kopen en de voorkeur voor nummers (of geen voorkeur).
U krijgt van ons te horen of de lootjes van uw keuze nog vrij zijn.

Het verschuldigde bedrag kunt u overmaken naar Zwerfkat in Nood II: 9480375 (NL) of 001-3823130-48 (B) met vermelding - loterij.
Zodra wij uw betaling ontvangen en verwerkt hebben, ontvangt u bericht per e-mail en is de deelname definitief.
Als winnend lotnummer gebruiken we de twee eindcijfers van het lot waar de jackpot (of hoogst gevallen prijs) van de Nederlandse Staatsloterij van de trekking van 10 april op valt. Zo is het 100% eerlijk en kan iedereen het winnende lotnummer nakijken. Binnen 2 dagen zullen alle deelnemers per e-mail bericht ontvangen.

Wilt u meespelen wees dan snel! Er zijn nog 31 lootjes beschikbaar. Uw viervoeter een mooie krabpaal en wij weer wat centjes, een stapje dichter bij ons Aziel!

 

26-02-2013

04-04-2013
Botoperatie gewonde Nijn

Gistermiddag kregen we een melding van een konijntje dat op straat is gevonden in Eisden -Dorp (B). Het diertje was gewond en moest zsm naar onze dierenarts.
Het was maar goed dat ook, want het beestje had een oude open botbreuk waar hij/zij al minstens 3 weken mee zou hebben rond gestrompeld!
Als er iets veel pijn doet, is het wel een open botbreuk. Het heeft vreselijk afgezien, beaamde onze dierenarts.
Hij/zij werd verdoofd, omdat er foto's gemaakt moesten worden. Het verdict: willen we dit nijntje redden, dan moest het geopereerd worden, nl: pootamputatie.
Het zou een delicate en dure operatie worden: voor konijnen ook heel zwaar, gaat hij/zij het overleven. Maar deden we het niet, dan werd het euthanasie.
Wat moet dat moet, dus we gaven groen licht om de botoperatie uit te laten voeren. Vandaag was het dan zover, brrrr.

Tadaa, de operatie is geslaagd!! We zijn opgelucht, en nijntje is heel blij:-) Maar het gaat een behoorlijke revalidatie, want konijnen steunen met veel gewicht op hun achterpoten, die ook nog eens behoorlijk groot zijn natuurlijk. Ook het stampen zal raar voor ons beestje worden.
Onze nijn is ongelofelijk sociaal, wat deed het daar op straat?
Uitgezet of weggelopen, het is een handtam konijntje, dus we hopen dat we misschien nog de eigenaar kunnen opsporen. En zo niet? Dan blijft het lekker bij ons in de opvang en leren we hem weer lopen op drie pootjes.
Dapper ding van ons, zoveel weken helse pijn doorstaan, we zijn blij dat we gekozen hebben voor de operatie!

ps foto is nog voor operatie

01-04-2013
Socrates gevonden aan het kanaal



Weer zo'n mooie rooie in onze opvang!
Dit zeer aanhankelijke beestje is eergisteren gevonden in Lanaken langs het kanaal, ver uit de buurt van de bewoonde wereld. Hij liep daar in de beneden berm. De meldster liep de trapjes af en hij kwam onmiddellijk op haar af. HONGER!
Een vreemde plek voor jou Socrates om te gaan wandelen?
Zo te zien liep hij al wat langer verloren, want hij was wat magertjes, we voelen duidelijk zijn ruggengraat.
Verder is hij helemaal in orde, maar niet gecastreerd.
Het vreemde is dat hij een halsbandje heeft gedragen, dat kunnen we aan de haartjes zien. Dus twee opties lieve jongen: Of je bent zelf je halsbandje kwijtgeraakt en wordt enorm gemist, OF je bandje is afgedaan en je bent aan het kanaal gedumpt. Wat is er gebeurd....

Wat ben je een lief mannetje Socrates! Liefst loop je de hele dag je mensjes voor de voeten, aaien, aaien, AAIEN, jaja de boodschap is duidelijk zwaan-kleef-aantje. Jij bent overduidelijk mensen gewend en ooit was je geliefd, misschien ben je dit nog steeds? Dan gaan we eens op zoek naar je baasje.
Het risico op gedumpt zijn is groot, maar we geven jou het voordeel van de twijfel!



Adoptie
Adoptieformulier kattenbemiddeling@zwerfkat.com
0031 (0) 6-27301673 (NL)
0032 (0) 475-749636 (B)
Steunen
Belgie
IBAN: BE11001382313048
BIC: GEBABEBB

Nederland
IBAN: NL29INGB0009480375
BIC: INGBNL2A

t.a.v. Zwerfkat in Nood II,
Postbus 58, 3630 Maasmechelen
Belgie



© VZW Zwerfkat in Nood II. Alle teksten, foto's en videomateriaal vallen onder het copyright van VZW Zwerfkat in Nood II.
Geen van deze teksten, foto's of video's mogen zonder schriftelijke toestemming gebruikt worden door derden.
ANBI Status
Provincie Limburg