Forum VZW Zwerfkat in Nood II

Het is nu do 09 sep 2010, 12:43

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tand-, en tandvleesproblemen (en auto-immuniteit)
BerichtGeplaatst: za 17 jul 2010, 11:28 
kitten

Hallo,

Bij onze 6.5 jaar jonge kater Rocky zijn sinds vorig jaar in augustus zijn gewone tanden getrokken, in januari werden na foto's wortelrestjes verwijderd en in april de hoektanden. Tussentijds kreeg hij Metacam en Clavaseptin omdat de ontsteking bleef. Het ging even goed maar toen herbegon het weer. Hij kreeg eind mei een cortisonespuit maar die heeft slechts een maand geholpen en nu is het probleem er terug maar in veel mindere mate. Ik ging met Rocky naar mijn dierenarts alsook naar Merelbeke (veeartsenijschool), hij zou nu Interferron moeten krijgen via rechtstreekse toediening in de muil, 2 spuiten met tussentijd van 3 weken. Bij sommige katten zou het zo zijn dat zelfs nadat alle tanden getrokken zijn, de problemen blijven omwille van een auto-immuunprobleem.
Weldra zal hij de eerste spuit krijgen. Deze week kreeg zijn broer Jerry dezelfde problemen en begon raar te doen bij het eten (beginnen janken van de pijn en proberen "iets" uit de tanden te halen). Sommige dierenartsen beweren dat brokjes beter zijn voor de tanden, Rocky heeft steeds meer natvoer gegeten maar Jerry heeft bijna altijd enkel brokjes gegeten dus wat er van die stelling waar is weet ik niet; ik denk dat het calicivirus er ook voor iets tussen zit maar volgens de dierenartsen zou Rocky zijn probleem (bacterie of virus) niet besmettelijk zijn; omdat we meerdere katten hebben informeerde ik daar al eerder naar. Ze zijn gevaccineerd. Volgende week ga ik met Jerry op controle maar direct zijn tanden laten trekken ben ik niet van plan. We heeben vorig jaar ook al een kattin gehad die haar tanden getrokken werd maar bij haar waren de problemen weg na het trekken van de gewone tanden. Ik vind het niet meer normaal dat onze poezen (we hebben er 7) één voor 1 tandproblemen krijgen. Rocky en de kattin werden bloed getrokken en zijn negatief an aids en leucose. Ik hoop dat iemand wat goede raad heeft? Thanks!

Patje

Profiel  

Berichttitel: Re: Tand-, en tandvleesproblemen (en auto-immuniteit)
BerichtGeplaatst: za 17 jul 2010, 15:46 
senior

Helaas, heb hier geen raad in voor je, hopelijk 1 van de andere leden.
Het is alleen een beetje stilletjes hier, denk vooral vanwege het mooie weer en vakanties.
Wens je wel veel sterkte met je dieren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 17 jul 2010, 17:29 
Beheerder

Zijn er al andere soorten antibiotica geprobeerd?

Zijn de nierwaarden getest? Slecht gebit/tandvlees hangt ook vaak samen met een nierprobleem...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010, 09:49 
kitten

Hallo,

Alles in het bloe ziet er normaal uit, negatief leucose, kaatenaids; nierfunctie, leverfunctie en schildklier normaal.
Rocky heet al spuiten met convenia gehad, alsook cortisonespuit en clavaseptin.
Hij kreeg gisteren zijn eerste spuit interferron rechtstreeks in het tandvlees, hoop dat het helpt!
Bij zijn broer Jerry hebben we als opties ofwel de ene slechte tand trekken en de rest allemaal opkuisen ofwel alle tanden behalve hoektanden trekken.
Het is blijkbaar nog niet achterhaald vanwaar dit soort problemen komt, het zou niet besmettelijk zijn maar ik vind het toch raar. Rocky en Jerry hun moeder is 16 jaar oud geworden en gestorven aan een kanker, geen tandproblemen. hun halfbroer Rambo is nu 15 en heeft geen enkel tandprobleem maar dat is wel een felle jager die konijntjes en vogeltjes vangt en naar het schijnt zou dat hun tanden veel meer "kuisen" waardoor minder kans op tandsteen. Mocht er toch nog iemand ervaring hebben met dit soort problemen, dan is alle raad welkom!
Patje

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010, 21:25 
senior

Ik zal het eens voor je vragen of 1 van mijn vriendinnen misschien wat weet, zijn ook allemaal kattenmensen. Mocht dat zo zijn, hoor je het van me.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 05 aug 2010, 14:25 
senior

Sinds kort hebben wij helaas ook ervaring met heftige (terugkerende) tandvleesontsteking.
Laat je zeker niet wijs maken dat je zulke problemen kan oplossen door de juiste brokjes te kopen ;) Onze dierenarts zei ook dat er ontzettend veel oorzaken voor (chronische) vormen van tandvleesontsteking zijn. Ik denk dat het in jullie geval prioriteit heeft om uit te vinden met welke medicatie je dit probleem kan controleren, ook op langere termijn. Heb je wel vertrouwen in de dierenarts waar je heen gaat? Ik bedoel doet hij/zij ook echt moeite om mee te denken in functie van het dier?

De ene kat heeft hoe dan ook meer aanleg voor tandvlees en aanverwante problemen dan de andere. Misschien heeft dat er ook wat mee te maken dat jullie katten er plots allemaal last van krijgen, als ik het goed heb zijn ze immers familie van elkaar?

Oh en wat betreft Jerry, het lijkt me dat die tanden gewoon allemaal getrokken moeten worden. Maar ik ben natuurlijk geen dierenarts :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 08 aug 2010, 10:58 
kitten

Hallo,

Onze Rocky (die al zijn tanden getrokken zijn), heeft ondertussen 2 inspuitingen gehad met interferron rechtstreeks in het tandvlees maar op het eerste zicht lijkt dit niet te helpen.
Voorlopig gaan we alles laten bezinken en zien tegen binnen een paar weken hoe hij het stelt, veel behandelingen blijven er niet meer over. Tot nu toe beste resultaat met cortisone maar inspuiting heeft ook maar 3 weken effect, wat ook niet lang is. Cortisone heeft op lange termijn ook andere nadelen.
Jerry laten we binnen anderhalve week alle tanden behalve de hoektanden trekken; ik hoop voor hem dat de problemen dan wegblijven en dat hij niet hetzelfde moet ondergaan dan zijn broer.
Rocky en Jerry zijn inderdaad broertjes maar hun 2 ooms die al 10 en 14 jaar zijn, hebben geen tandproblemen en hun moeder had die ook niet.
Volgens dierenarts zou niesziekte op jonge leeftijd ook kunnen aanleiding geven tot tand(vlees) problemen maar beiden zijn op de gepaste leeftijd gevaccineerd en hebben toen geen niesziekte gehad. Ook volgens de dierenarts zouden "zwervers " meer aanleiding hebben maar het zijn eigenlijk huispoezen.

Het lijkt een rare ziekte waar niemand een precies antwoord op lijkt te hebben..
Patje

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 08 aug 2010, 18:38 
senior

Sterkte voor je lieve katjes en jullie, het is inderdaad heel rottig die tandvleesproblemen en net wat je zegt, het komt best veel voor volgens mij maar niemand weet precies wat nu het beste werkt..

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2010, 07:37 
senior

Ik duim mee dat Jerry verlost is van zijn problemen nadat de hele tandenwinkel eruit is! Hier was het wonderbaarlijk hoe onze Santo opgeknapt was na die operatie. De ontsteking is helaas wel terug gekomen, maar we blijven hopen dat het snel de goede kant op zal gaan met zijn nieuwe medicatie tournee :mrgreen:

Het is inderdaad geen goed idee om permanent cortisonen (injecties, tabletjes...) te geven. Santo krijgt nu prednisolone (cortisone dus) tabletjes en een antibiotica. Met een cortisone-injectie zie je waarschijnlijk sneller resultaat, maar de kuur wordt niet echt afgebouwd.

Tandvleesonsteking hoeft niet veroorzaakt te worden door een virus (zoals niesziekte), er zijn ook erg veel auto-immuun ziekten. Het grote probleem is dat het erg moeilijk is om te achterhalen WAT je kat nu juist heeft, zodat hier een behandeling op afgestemd kan worden. Maar goed, dat hadden jullie al lang door denk ik ;)

Mijn huidige dierenarts zei ook dat tand- en tandvleesproblemen de nieuwste 'rage' in katten- en hondenland van de laatste jaren lijkt te zijn :lol:

Veel succes en hou ons op de hoogte!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2010, 21:21 
kat

Ik denk dat tandproblemen heel vaak voorkomen, ondanks alles wat wij aan voeding doen.
Heel vaak vindt men geen echte reden, ideopathisch noemt het dan.
VErschillende ziekten kunnen tandproblemen veroorzaken maar mij lijkt dat bij jou alles wel getest werd.

Zelf heb ik 7 jaar lang een oudere kat met chronische mondproblemen verzorgd.
Hij had zo'n pijn en liet geen medicatie langs zijn mondje toe, mijn figaro.
Wij hebben verschillende kuren Interferon gegeven, soms dacht ik dat het hielp maar het kwam uiteindelijk ook steeds terug.
We hebben alle tandjes laten trekken maar ook dit gaf geen blijvend resultaat.

Cortisone spuitjes hielpen hem het beste, er waren tijden dat er ook maar 3 weken tussen zat en plots zat ik dan aan 12 weken.
Dus ik zou zeggen, niet opgeven!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]